شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دولت افغانستان ۲۴ هزار تُن گندم از ذخایر استراتژیک به مردم توزیع می‌کند

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان می‌گوید این کشور دچار هیچ نوع کمبود مواد غذایی نیست و از مردم افغانستان خواست «لطفا به شایعات باور نکنید.

به دنبال افزایش قیمت مواد اولیه در افغانستان، اشرف غنی امروز سه‌شنبه ۲۷ حوت/اسفند در پیامی به مردم افغانستان اعلام کرد که به خاطر ثبات، امروز ۲۴ هزار تن گندم از ذخایر استراتژیک دولتی به قشر آسیب‌پذیر جامعه توزیع خواهد شد.

اشرف غنی کمبود مواد غذایی را ناشی از شایعاتی دانست که «ازسوی شماری از جلابان/واسطه‌ها به خاطر منفعت‌جویی غیر مشروع» نشر و پخش می‌شود.

 او اعلام کرد که دولت افغانستان تصمیم گرفته است که در حدود یک هزار واگن /کامیون روغن را که بنابر مشکلات قانونی در بندرهای شمالی موجود است در اولین فرصت بدون جریمه، زمینه فراهم کردن آن را به بازار فراهم کند.

اشرف غنی افزود، اداره گمرک کشور به گونه ۲۴ ساعته باز خواهد بود و هزاران کامیون مواد غذایی از راه بندر حیرتان و شیرخان بندر در حال وارد شدن به کشور است. 

رییس‌جمهوری افغانستان تصریح کرد تا کمتر از ۱۵ روز دیگر ۷۵ هزار تُن گندم از هند وارد افغانستان می‌شود و ۵۰ هزار تُن دیگر توسط بازرگانان افغانستان از هند خریداری شده است.

اشرف غنی گفت، «به وزارت مالیه/دارایی و وزارت امور خارجه دستور دادم که برای مهار کردن سراسیمگی که اساس اقتصادی ندارد با هماهنگی تاجران، مواد غذایی و اولیه تسهیلات فوری را فراهم کنند.» 

او همچنان تصریح کرد که دولت این کشور با همکاری چین و هند به منظور وارد کردن داروی لازم کار خواهد کرد تا افغانستان دچار کمبود دارو نشود.

در روزهای اخیر، شماری از کشورها از جمله پاکستان مرزهایش را به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با افغانستان مسدود کرد و مواد غذایی در بازارهای افغانستان دو برابر افزایش یافت.

دیروز در کابل، وزارت داخله/کشور و شهرداری کابل درهای برخی از فروشگاه‌های مواد غذایی را به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه پلمپ کرد.

همزمان، عبدالله عبدالله، رییس‌جمهوری خودخوانده افغانستان امروز در نشست خبری از احتکار مواد غذایی انتقاد کرد. او گفت، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از برگزاری اجتماعات جلوگیری شود.

عبدالله عبدالله گفت برای جلوگیری از شیوع کرونا، برنامه‌های زیادی را در قصر سپیدار لغو کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More