شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دفتر شورای امنیت: در یک هفته ۴۶ غیرنظامی در اثر حملات طالبان کشته شدند

 

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که در هفته گذشته و در نتیجه حملات گروه طالبان ۴۶ غیرنظامی کشته و ۹۳ تن دیگر مجروح شدند.

شورای امنیت ملی افغانستان، شنبه ۴ اسد/مردادماه در خبرنامه‌ای گفته است که گروه طالبان در یک هفته و در ۲۳ ولایت این کشور ۴۰۱ «فعالیت تروریستی» انجام داده‌اند و بیشترین آمار تلفات شامل غیرنظامیان در ولایت‌های هلمند، بادغیس و غور گزارش شده است.

در خبرنامه شورای امنیت ملی آمده که «حفظ جان و مال مردم» از اولویت‌های دولت است اما «گروه طالبان با بی‌پروایی و بی‌تفاوتی کامل در مقابل مردم افغانستان و تعهدات‌شان» قرار دارند.

این درحالی است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در انستیتوی صلح آمریکا در واشینگتن گفته است که شمار تلفات غیرنظامیان و نیروهای امنیتی افغان نسبت به سال گذشته بین ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش داشته است.

ماه گذشته، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که در شش ماه نخست سال جاری میلادی، تعداد ۲۹۵۷ غیرنظامی کشته و مجروح شده‌اند‌ که از این میان‌ ۱۲۱۳ نفر جان‌ باخته و ۱۷۴۴ تن دیگر‌ مجروح شدند.

براساس گزارش حقوق‌بشر افغانستان، تلفات غیرنظامیان در افغانستان در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، ۱۱ درصد کاهش یافته است. در شش ماه نخست سال گذشته، تعداد ۳۳۳۸ غیرنظامی از سوی طرف‌های جنگ قربانی شده بودند‌ که شامل ۹۷۹ تن کشته و  ۲۳۵۹ تن زخمی بود. این ارقام ‌نشان می‌دهد که در شش ماه نخست امسال، به‌طور میانگین‌ هر روز‌ ۱۶ غیرنظامی‌ در افغانستان قربانی شده‌اند.

زلمی خلیل‌زاد دیروز جمعه سوم اسد، در نشستی مجازی در انستیتوی صلح آمریکا که با حضور سفیران افغانستان، ازبکستان و قزاقستان برگزار شد ضمن تایید کاهش تلفات غیرنظامیان و نیروهای امنیتی از خشونت‌هایی جاری در افغانستان ابراز نارضایتی کرده است.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه افغانستان، در پی حمله هوایی نیروهای ارتش در ولسوالی گذره هرات که شماری از غیرنظامیان در آن کشته شدند، گفته است که با نزدیک شدن به آغاز مذاکرات بین‌الافغانی انتظار می‌رفت که خشونت‌ها کاهش یابد اما آمار تلفات «در میدان‌های جنگ نشان‌دهنده فاجعه انسانی و بشری است و غیرنظامیان قربانیان اصلی تشدید جنگ و خشونت‌اند.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More