شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دفاع بلینکن در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان از اقدام دولت بایدن در خروج از افغانستان

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، ضمن دفاع دوباره از تصمیم دولت ایالات متحده در خارج کردن نیروهای خود از افغانستان، بر ادامه حمایت از مردم افغانستان تاکید کرد و از طالبان خواست به حقوق بشر احترام بگذارد.

بلینکن در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان که روز دوشنبه به صورت مجازی برگزار شد، تاکید کرد «زمان پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا» فرا رسیده بود و این اقدام آمریکا را «فوق‌العاده» توصیف کرد.

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه واشینگتن از طریق سازمان‌های مردم نهاد به ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ادامه خواهد داد، خاطرنشان کرد: «ما انتظار داریم که طالبان به حقوق اولیه مردم افغانستان و حقوق زنان احترام بگذارد.»

او افزود که اگر دولت بایدن به تعهدات به جا مانده از دولت ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان عمل نکرده بود، «حمله‌ها به نیروهای ایالات‌متحده و متحدانش افزایش می‌یافت و حمله سراسری طالبان به شهرهای اصلی افغانستان آغاز می شد.»

آنتونی بلینکن در نشست با اعضای مجلس نمایندگان گفت که با توجه به اقدامات پاکستان طی ۲۰ سال گذشته، ایالات متحده قصد دارد طی چند هفته آینده روابط خود با پاکستان و نیز انتظار خود از نقش آینده این کشور در همکاری‌های بین‌المللی و مبارزه با تروریسم را مورد بررسی قرار دهد.

وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که حتی «بدبینانه‌ترین ارزیابی‌ها» هم پیش‌بینی نمی‌کرد در حالی که نیروهای آمریکا در افغانستان حضور داشتند، دولت این کشور به این سرعت سقوط کند.

بلینکن با اشاره به اینکه دولت ترامپ «به جای برنامه، یک مهلت به‌جا گذاشته بود»، گفت: دولت ترامپ هیچ هماهنگی با طالبان برای چگونگی اجرای توافق انجام نداد و سال گذشته پنج هزار زندانی طالبان را آزاد کرد که برخی از آنها فرماندهان ارشدی بودند که در سلطه اخیر بر افغانستان نقش داشتند.

در همین حال، روز دوشنبه سازمان ملل در ژنو نشستی را برگزار کرد که هدف از آن جمع‌آوری دست‌کم ۶۰۶ میلیون دلار کمک برای مردم افغانستان است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، با اشاره به اینکه کشورهای جهان برای کمک‌هایی بیش از یک میلیارد دلار متعهد شده‌اند گفت: «این کنفرانس به طور کامل انتظارات مرا برآورده کرد.»

از سوی دیگر میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در چهل و هشتمین نشست شورای حقوق بشر از عملکرد طالبان از زمان به قدرت رسیدن در افغانستان انتقاد کرد و گفت واقعیت‌های موجود در مورد آنچه هم اکنون در افغانستان رخ می‌دهد، از جمله وضعیت زنان، با وعده‌های طالبان همخوانی ندارد.

او تاکید کرد که از عدم حضور هیچ زن و تعداد کمی از اعضای غیرپشتون در دولت طالبان ناامید شده است.

 

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More