شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

در پی سقوط دستکم ۹ ولایت به‌دست طالبان، رییس‌جمهوری افغانستان به بلخ رفت

 

در پی سقوط مراکز دستکم نه ولایت افغانستان به‌دست طالبان و درگیری‌های شدید در شمار دیگری از شهرها، رییس جمهوری این کشور صبح روز چهارشنبه ۲۰ اسد/مردادماه، در راس یک هیات دولتی به ولایت بلخ در شمال رفت. 

طالبان در جریان چند روز گذشته، ولایت‌های نیمروز و فراه در غرب و ولایت‌های تخار، جوزجان، قندوز، سرپل، سمنگان، بغلان و بدخشان را در شمال افغانستان تصرف‌ کرده‌اند. جنگجویان طالبان اکنون به شهر مزار شریف نزدیک شده‌اند. بلخ اکنون در محاصره طالبان است. 

اشرف غنی به محض ورود به مزارشریف، مرکز ولایت بلخ در یک نشست مشترک با عبدالرشید دوستم، عطا محمدنور، محمد محقق و جمعه خان همدرد، رهبرانی که نفوذ گسترده مردمی و سیاسی در شمال کشور دارند، دیدار کرد و در این نشست وضعیت عمومی زون شمال را بررسی و در زمینه «هماهنگی، تجهیز و بسیج خیزش‌های مردمی زیر چتر نیروهای امنیتی و دفاعی» گفت‌وگو کردند. 

 

 

اشرف غنی پس از دیدار با رهبران سیاسی، «جلسه ارشد امنیتی» را با حضور رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی زون شمال برگزار کرد. بنا بر اعلام دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان، مسئولان امنیتی و دفاعی زون شمال به اشرف غنی گفتند که «حمایت کامل خیزش‌های مردمی در چارچوب دولت را با خود دارند و مشترکا در زون شمال، عملیات پاکسازی را راه‌اندازی می‌کنند.» 

طالبان حملات تهاجمی و بی‌سابقه‌ خود را برای تصرف ولسوالی‌ها/شهرستان‌ها و مراکز شهر‌ها پس از آغاز روند خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان شروع کردند. جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا در تازه‌ترین اظهارات گفت که از تصمیم خود برای خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان پشیمان نیست. جو بایدن بار دیگر تاکید کرده است که ایالات متحده آمریکا از نیروهای امنیتی افغانستان حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند و سربازان افغان باید از مردم و افغانستان در برابر طالبان دفاع کنند. جو بایدن گفته است در صورت اتحاد رهبران افغان و دفاع نیروهای ارتش افغانستان از کشور، امکان شکست طالبان وجود دارد. 

مارشال عبدالرشید دوستم که شب گذشته با شماری از نیروهای ویژه به مزارشریف رفته بود، در پیامی گفت که طالبان پیش از این نیز چندین بار به سمت شمال آمدند و به دام افتادند. او گفت بیرون کردن طالبان از شمال کار ساده‌ای نیست و بیگانه‌ها و اجنبی‌ها نمی‌توانند از شمال خارج شوند. 

عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه‌ نیز روز سه‌شنبه ۱۹ اسد در نشست مشترک با نمایندگان شماری از سازمان‌ها و کشورها که در دوحه برگزار شد، گفت ماه گذشته در دیدار با نمایندگان طالبان، روی تسریع مذاکرات با حضور میانجی توافق کردیم اما طالبان این تعهد را نقض کرده، جنگ و خشونت را تشدید و حملات تهاجمی خود را به شهرها آغاز کردند. 

عبدالله عبدالله در این نشست سه روزه که نمایندگان سازمان ملل متحد، اتحادیه‌ اروپا و کشورهای آمریکا، بریتانیا، روسیه، چین، پاکستان، ازبکستان و قطر در آن حضور داشتند گفت که جامعه جهانی باید در مورد صلح پیام واضح به طالبان بدهد و همچنین جامعه جهانی نباید در خصوص «بحران بی‌سابقه‌ انسانی» در افغانستان بی‌تفاوت بماند. عبدالله تاکید کرد که در اثر جنگ و افزایش خشونت‌ها، هزاران نفر کشته، صدها هزار تن آواره شده‌اند و «طالبان مرتکب جنایت» شده‌اند.  

همزمان، میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید در جریان ۱۳ روز گذشته پس از شروع درگیری‌ها در شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند، دستکم ۱۳۹ غیرنظامی کشته و ۴۸۱ تن دیگر زخمی شدند. بر اساس گزارش‌های هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل، با آغاز حمله طالبان از اول ماه مه، حدود ۲۴۱ هزار نفر آواره شده‌اند و زیرساخت‌های اساسی در اثر جنگ‌ها تخریب شده است. 

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هشدار داد که ناکامی در جلوگیری از افزایش خشونت‌ها و ارتکاب نقض حقوق بشر پیامدهای «فاجعه‌باری برای مردم افغانستان» دارد. میشل باشله تاکید کرد که با افزایش تلفات غیرنظامیان، گزارش‌های از «نقض حقوق بشر که ممکن است جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت» محسوب شود وجود دارد.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More