شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

در پی دو انفجار و شلیک ۲۳ موشک در کابل، ۹ تن کشته و ۳۴ تن دیگر زخمی شدند

طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله/کشور افغانستان، اعلام کرد «تروریست‌ها» صبح شنبه اول قوس/آذر، بخش‌هایی از کابل را هدف شلیک ۲۳ موشک قرار دادند.

به گفته او، موشک‌ها به مناطق مسکونی برخورد کرده و بر اساس آمار ابتدایی، در اثر این حمله، ۸ غیرنظامی جان باختند و ۳۱ تن دیگر مجروح شدند.

در همین حال، پلیس کابل اعلام کرده است در اثر انفجار جداگانه دو بمب مغناطیسی در کابل، یک نظامی کشته شد و سه تن دیگر زخمی شدند.

‏سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان نیز اعلام کرد در حمله روز شنبه به کابل، یکی از موشک‌ها در محوطه سفارت ایران فرود آمده و ترکش‌های متعددی به ساختمان اصلی، شیشه‌ها، تاسیسات و تجهیزات سفارت اصابت کرده اما تلفاتی نداشته است و تمام کارکنان سفارت در سلامت‌اند.

دقایقی پس از این حادثه، گروه طالبان اعلام کرد حملات راکتی به کابل به این گروه ربطی ندارد. ذبیح‌الله مجاهد در توییتی نوشت: «ما بر تجمعات عام فیرهای کورکورانه اجازه نمی‌دهیم.»

به گفته سخنگوی وزارت کشور افغانستان، موشک‌ها از حوزه چهارم و هفدهم کابل، با استفاده از دو وسیله نقلیه، شلیک شده و به شش حوزه امنیتی این شهر برخورد کرده است.

حملات موشکی و انفجار بمب در کابل در حالی رخ می‌دهد که مجلس نمایندگان افغانستان امروز شنبه، انتخاب ده نامزد وزارت دولت را به رای می‌گذارد. در میان نامزدهای وزارت، دو تن از مقام‌های ارشد نهادهای امنیتی افغانستان، مسعود اندرابی و اسدالله خالد، برای وزارت امور داخله و دفاع معرفی شده‌اند.

اشرف غنی، رییس‌جمهوری، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه افغانستان، و همچنین نمایندگی اتحادیه اروپا و سفارت آمریکا در کابل و نماینده ویژه پاکستان در افغانستان حملات موشکی به کابل را محکوم کردند.

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان که مسئولیت تامین امنیت شهر کابل را نیز بر عهده دارد، روز شنبه در یادداشتی نوشت: «در یک ماه گذشته، کابل شاهد دو حمله انتحاری، یک ماشین بمب‌گذاری‌شده، ۱۱ مورد ترور، ۳۱ حلقه ماین، یک‌ بار شلیک راکت، ۵ بمب دستی، ۳۵ بار حمله مسلحانه به پاسگاه‌های اطراف شهر و ۸۷ بار قصد ترور در برابر کارمندان دولتی بوده است.» معاون اول ریاست‌جمهوری ضمن ارائه آمار رویدادهای ماه گذشته، گفت سطح جرایم در ولایت کابل در مقایسه با ماه قبل، کاهش یافته است. به گفته صالح، ضرب‌وجرح ۴۵ درصد، قتل ۳۰ درصد، سرقت ۶۰ درصد، آدم‌ربایی ۷۰ درصد و سایر جرایم ۶ درصد در کابل کاهش پیدا کرده است. امرالله صالح تاکید کرد در بخش تروریسم هنوز کاهش چشمگیری صورت نگرفته است.

به گفته طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، این موشک‌ها به مناطق مسکونی حوزه دهم، برج برق چهار قلعه، کوچه طاهری، نعمت‌پلازا، نزدیک دانشگاه سلام، چهارراهی گل‌سرخ حوزه چهارم، چهاراهی صدارت، پل باغ عمومی، جاده سپین‌زر، نزدیک آرشیو ملی حوزه دوم، در مربوطات لیسه مریم و منطقه ۵۰۰ فامیلی حوزه یازدهم اصابت کرده‌اند.

این در حالی است که چند ماه پیش، هم‌زمان با برگزاری جشن استقلال افغانستان، شهر کابل هدف حملات موشکی پی‌در‌پی قرار گرفت که در اثر شلیک ۱۴ موشک به پنج منطقه کابل، ۱۰ نفر مجروح شدند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More