شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

در پیامد رویدادهای افغانستان: پارلمان اروپا خواستار سرمایه‌گذاری برای استقلال نظامی بیشتر از آمریکا شد

پارلمان اروپا پس از بررسی تحولات افغانستان، خواستار تقویت همکاری دفاعی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سرمایه‌گذاری در راستای استقلال نظامی بیشتر از آمریکا شد.

این قطعنامه، که روز پنج‌شنبه با ۵۳۶ رای موافق، ۹۶ رای مخالف و ۵۰ رای ممتنع در استراسبورگ فرانسه به تصویب رسید، خاطرنشان کرد: «اتحادیه اروپا باید در آگاهی نظامی، نظارت و شناسایی، اطلاعات و حمل‌ونقل هوایی استراتژیک سرمایه‌گذاری کند.»

این قطعنامه غیرالزام‌آور ناتوانی نیروهایی اروپایی در ایجاد امنیت برای یک فرودگاه، همچون فرودگاه کابل، بدون حمایت آمریکا را مورد توجه قرار داده است.

پارلمان اروپا همچنین ضمن انتقاد از نحوه برنامه‌ریزی آمریکا برای خروج از افغانستان، آن را اقدامی «یک‌جانبه» و «بدون هماهنگی کافی» با شرکای ایالات‌متحده در ناتو خواند، که بسیاری از آنان را کشورهای اروپایی تشکیل می‌دهند.

این قطعنامه نحوه خروج از افغانستان را «شکست جمعی سیاست خارجی و امنیتی غرب» خواند که در کوتاه‌مدت به اعتبار غرب آسیب زده است.

اتکای اروپا به حمایت آمریکا در فرایند خروج از افغانستان بحث‌های جدیدی را در اتحادیه اروپا درباره ایجاد یک نیروی نظامی واکنش سریع ایجاد کرده است.

طی بیش از یک دهه اخیر، تلاش‌های اتحادیه اروپا برای تشکیل چنین نیرویی بی‌نتیجه مانده است، و با وجودی‌که در سال ۲۰۰۷ یک نیروی هزار و ۵۰۰ نفری برای مبارزات میدانی تشکیل داده بود، اما این نیرو به دلیل اختلافاتی همچون چگونگی تامین بودجه، هیچ وقت مورد استفاده قرار نگرفت.

تصمیم اروپا برای کاهش اتکای نظامی خود به آمریکا در حالی مطرح می‌شود که روز دوشنبه نیز رویترز به نقل از یک مقام آگاه از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس گزارش داد که پس از خروج آمریکا از افغانستان و افزایش احتمال تبدیل شدن این کشور به پایگاه جدید تروریست‌های القاعده، کشورهای عربی متحد آمریکا درباره ادامه اتکا به حمایت امنیتی آمریکا دچار تردید شده‌اند.

 

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More