شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

در حمله به خودروی حامل استادان و دانشجویان دانشگاه بغلان، دست‌کم دو نفر کشته شدند

 

مقام‌های محلی ولایت بغلان در شمال افغانستان تایید کردند که در اثر حمله مسلحانه به ماشین حامل استادان و دانشجویان دانشگاه بغلان، دست‌کم دو نفر جان باختند.

جاوید بشارت، سخنگوی فرماندهی پلیس بغلان به خبرنگاران گفت، این حادثه صبح روز سه‌شنبه ۲۶ حوت/اسفند در حومه شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان رخ داده و جانباختگان شامل یک دانشجو و راننده اتوبوس‌اند. او همچنین گفت در نتیجه تیراندازی، شش تن از استادان دانشگاه زخمی و برای درمان به بیمارستان منتقل شده‌اند.

رسانه‌ها به نقل از منابع محلی گزارش دادند که خودرویی که مورد حمله افراد مسلح قرار گرفته حامل ۲۵ تن از استادان و دانشجویان دانشکده زراعت/کشاورزی بوده است. 

سخنگوی فرماندهی پلیس بغلان این حمله را به گروه طالبان نسبت داده اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توییتی نوشت که این حمله ربطی به این گروه ندارد و طالبان «این حمله را نکوهش می‌کند و آنرا یک دسیسه دشمن می‌داند.»

 

 

همزمان، نظام‌‌الدین خپلواک، سخنگوی اداره ملی تنظیم امور آب افغانستان اعلام کرد که سه تن از نیروهای امنیتی بند پاشدان هرات در اثر حمله افراد مسلح کشته، یک تن زخمی و چهار تن دیگر ناپدید شده‌اند. این حادثه بامداد امروز سه‌شنبه رخ داده و سید وحید قتالی، والی هرات گفت، در پی این حمله نیروهای امنیتی با انجام عملیاتی در منطقه تونیان ولسوالی پشتون‌ زرغون هرات، پنج تن از عاملان این حمله را کشته‌اند.

این حملات در حالی صورت گرفته که در دو روز گذشته نیز در نتیجه چندین انفجار بمب در مناطق مختلف شهر کابل، شماری از غیرنظامیان کشته و مجروح شدند. عصر دیروز در ناحیه دوم شهر کابل، یک ماشین حامل کارمندان وزارت‌‌ مخابرات و اطلاعات و فرهنگ افغانستان هدف انفجار بمب قرار گرفت که در نتیجه آن سه تن از کارمندان وزارت مخابرات شامل یک کودک، و یک تن از کارمندان وزارت فرهنگ کشته شدند و دست‌کم ۱۵ تن دیگر مجروح شدند.

اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان امروز سه‌شنبه در بیانیه‌ای، این حملات را تروریستی خواند و محکوم کرد.

اشرف غنی گفت «حمله به کارمندان خدمات ملکی/غیرنظامی، کارکنان تاسیسات عامه و همچنان استادان که برای آموزش فرزندان وطن‌ خدمت می‌کنند، جنایت ضد بشری و ضد ارزش‌های اسلامی است و هیچ گونه توجیهی ندارد».

رییس‌جمهوری افغانستان بار دیگر تاکید کرد که ادامه خشونت‌های اخیر از سوی طالبان، «نشان‌دهنده آن است که این گروه نه تنها به حل بحران کنونی به گونه صلح‌آمیز و اساسی باور و اراده ندارند، بلکه با پیچیده ساختن وضعیت، فرصت فراهم شده صلح را سبوتاژ/تخریب می‌کنند.»

اکبر بارکزی، والی بغلان نیز در بیانیه‌ای گفت، افزایش خشونت‌ها و ترورهای هدفمند بر خلاف روحیه صلح‌خواهی و در تضاد با اجماع مردم این کشور و جامعه جهانی است.

همزمان با ادامه خشونت‌ها در افغانستان، قرار است تا دو روز دیگر (۱۸ مارس) نمایندگان آمریکا، روسیه، چین، پاکستان و همچنین نمایندگان دولت افغانستان، طالبان، شورای مصالحه و شماری از سیاستمداران برجسته افغانستان در نشست صلح مسکو در باره صلح افغانستان شرکت کنند. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More