شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درگیری‌ها در پنجشیر تشدید شده است؛ رییس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان به کابل رفت

 

به گفته سخنگوی جبهه مقاومت در پنجشیر، درگیری در منطقه بین نیروهای این جبهه با طالبان شدت یافته است؛ از سوی دیگر ژنرال فیض حمید، رییس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان به کابل سفر کرده است.

فهیم دشتی، یکی از سخنگویان نیروهای جبهه مقاومت در پنجشیر، روز شنبه ۱۳ شهریور در پیامی توییتری خبر داد که به دنبال انفجار کوه در منطقه «دشت ریوت»، نیروهای طالبان در محاصره قرار گرفته‌اند.

او همچنین گفت که درگیری شدیدی در منطقه جریان دارد.

گروه طالبان واکنشی به این خبر نشان نداده اما مدعی شده است که در ولسوالی‌های «عنابه» و «شتل» در پنجشیر پیشروی‌ داشته است.

پیشتر سازمان غیردولتی «ایمرجنسی» از ورود نیروهای طالبان به روستای عنابه در شامگاه جمعه خبر داده بود.

از سوی دیگر محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه پیشین افغانستان، روز شنبه در توییتی درگیری‌های پنجشیر را «بسیار نگران‌کننده» خواند و نوشت: «پیامدهای ادامه جنگ برای صلح و ثبات در افغانستان وخیم خواهد بود.»

روز شنبه همچنین ژنرال حمید فیض، رییس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌آی)، به دعوت شورای طالبان به کابل سفر کرد.

یک مقام ارشد پاکستانی به رویترز گفت که سفر رییس آی‌اس‌آی به کابل می‌تواند به طالبان در سازماندهی مجدد ارتش افغانستان کمک کند.

روز شنبه اعلام شد که تیراندازی‌های هوایی شبانه طالبان که از آنها با عنوان «تیراندازی‌های شادیانه» یاد می‌شد شماری کشته و زخمی برجای گذاشته است.

بنابر اعلام بیمارستان ایمرجنسی، در پی تیراندازی‌های شامگاه جمعه طالبان در کابل ۱۷ کشته و ۴۱ زخمی به این مرکز درمانی انتقال داده شدند.

همچنین در جلال‌آباد،‌ مرکز ولایت ننگرهار، مقام‌های محلی طالبان گفته‌اند تیراندازی‌های هوایی ۱۷ کشته و زخمی برجای گذاشته است.

روز شنبه همچنین گروهی از زنان برای دومین روز در کابل تجمع کردند که با یورش طالبان و شلیک گاز اشک‌آور روبه‌رو شدند.

گروه دیگری از زنان نیز در زرنج، مرکز ولایت نیمروز، با برگزاری تجمعی خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق اساسی خود شدند.

همچنین سفیر قطر در کابل روز شنبه از بازگشایی فرودگاه کابل با پروازهای داخلی خبر داد و گفت باند فرودگاه کابل تعمیر شده است.

 
تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More