شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست عفو بین‌الملل از دولت افغانستان برای آزادی زندانی‌ها

 

سازمان عفو بین‌الملل از دولت افغانستان خواست که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و ازدحام در بازداشتگاه‌های این کشور، فرمان اشرف غنی مبنی‌بر رهایی زندانیان، به‌ویژه زندانیان زن، را اجرایی کنند.

عفو بین‌الملل روز جمعه ۲۲ حمل/ فروردین در بیانیه‌ای اعلام کرد که با افزایش تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در افغانستان، با توجه به ازدحام در بازداشتگاه‌های این کشور که در یک سلول، پنج نفر در شرایط غیر بهداشتی و بدون دسترسی به مراکز بهداشتی کافی نگهداری می‌شوند، سلامت زندانیان در معرض خطر قرار دارد.

بیراج پاتنیک، مدیر آسیای جنوبی سازمان عفو بین‌الملل گفته است، علی‌رغم دستور اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، مبنی‌بر رهایی زندانیان، تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

پاتنیک افزوده است، زنان زندانی که اکثریت آن‌ها فرزند دارند، در معرض خطرند و دولت افغانستان باید فورا اقدام‌های لازم را برای آزادی این زندانیان انجام دهد و آن‌ها را به مکان‌های با خطر کمتری منتقل کند.

مدیر آسیای جنوبی سازمان عفو بین‌الملل تصریح کرده است که زنان در افغانستان با تبعیض رو‌به‌رویند و این مساله در کنار بسیاری از چالش‌های دیگر، از اهمیت و جایگاه زنان کاسته است.

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، اوایل ماه جاری برای جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا «فرمان اختصاصی» رهایی زندانیان را صادر کرد. براساس این فرمان، قرار بود در مدت ده روز حدود ۹ تا ۱۰ هزار زندانی از زندان‌های سراسر این کشور آزاد شوند.

مسئولان اداره امور زندان‌ها به رسانه‌ها گفته‌اند که در روزهای اخیر بیش از سه‌هزار زندانی شامل زنان از زندان رها شده‌اند و روند رهایی زندانیان ادامه دارد.

براساس آمار وزارت بهداشت افغانستان، تعداد ۵۵۵ تن تاکنون در این کشور، به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More