شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست رهبران سیاسی از اشرف غنی: تعیین مقام‌های حکومتی را متوقف کنید

چهار تن از رهبران سیاسی افغانستان که برای حل اختلافات انتخاباتی بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله میانجیگری می‌کنند در اعلامیه مشترک، از اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان خواسته‌اند تا رسیدن به توافق، از تعیین مقام‌های حکومتی صرف‌نظر کند.

حامد کرزای، رییس‌جمهوری پیشین افغانستان، عبدالرب رسول سیاف، رهبر جهادی، محمدیونس قانونی، معاون پیشین ریاست‌جمهوری و محمدکریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح افغانستان از عبدالله عبدالله نیز خواسته‌اند «میعاد در نظر گرفته شده برای رسیدن به تفاهم» را تمدید کند.

در جریان این گفت‌وگوها، اشرف غنی در روزهای اخیر وزرای امور خارجه، دارایی، فرهنگ، رییس عمومی امنیت ملی، شهردار کابل  را معرفی کرده و امروز یکشنبه ۱۷ حمل/فروردین، نیز والی جدید برای ولایت هرات را معرفی کرده است.

در اعلامیه مشترک چهار تن از رهبران سیاسی که میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی پادرمیانی می‌کنند آمده است «با توجه به حالات جاری در کشور، مساعی همه جانبه در راستای رسیدن به تفاهم و همکاری به خوبی جریان دارد.»

همزمان با تلاش‌های سیاسی در کابل، الیس ویلز، معاون وزارت خارجه آمریکا در در امور آسیای جنوبی و مرکزی می‌گوید، در فقدان حکومت فراگیر، کمک‌های بین‌المللی نمی‌تواند به طور معمول به افغانستان ادامه یابد. 

الیس ویلز در توییتی افزوده است: «کمک‌های بین‌المللی مستلزم یک دولت فراگیر در افغانستان است و همه ما باید رهبران افغانستان را برای توافق ایجاد یک حکومت فراگیر پاسخگو بسازیم.»»

به دنبال تعلیق یک میلیارد دلار کمک‌های آمریکا به افغانستان، تلاش‌ها برای حل اختلافات میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله برای تشکیل حکومت فراگیر جریان دارد. با این وجود، تاکنون هیچ توافقی میان آنها بوجود نیامده است.

اشرف غنی در دیداری با هیات اداری مجلس نمایندگان افغانستان اعلام کرده بود که برای تشکیل کابینه جدید به عبدالله عبدالله پیشنهاد کرده است تا افراد مطرح خود را برای عضویت در کابینه معرفی کند.

گزارش‌های تایید نشده حاکی است که اشرف غنی به عبدالله عبدالله ریاست‌ شورای عالی مصالحه و به حامیان سیاسی او ۴۰ درصد سهم در کابینه را پیشنهاد کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More