شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دبیرکل سازمان ملل از طالبان خواست حمله‌های نظامی خود در افغانستان را فورا متوقف کند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، گزارش‌ها درباره نقض حقوق بشر، به ویژه زنان، از سوی نیروهای طالبان را وحشتناک خواند و از طالبان خواست فورا عملیات نظامی خود را در افغانستان متوقف کند.

گوترش روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: «زمان متوقف کردن حمله‌ها فرا رسیده است. زمان آغاز مذاکرات جدی فرا رسیده است. زمان پرهیز از یک جنگ داخلی طولانی، یا انزوا افغانستان رسیده است.»

سخنگوی سازمان ملل متحد نیز گفت که این سازمان وضعیت امنیتی افغانستان را «ساعت به ساعت» ارزیابی می‌کند.

او خاطرنشان کرد که تعدادی از کارمندان سازمان ملل متحد از شهرهای دیگر افغانستان به کابل منتقل شده‌اند، اما این سازمان قصد ندارد هیچ‌کدام از کارمندانش را از این کشور خارج کند.

در حالی که طالبان مدعی است که ۱۷ مرکز ولایت افغانستان را تحت کنترل خود درآورده و خبرهای میدانی از پیشروی این گروه به سمت پایتخت حکایت دارد، آمریکا در حال خارج کردن کارکنان سفارت خود در کابل و از بین بردن اسناد محرمانه در آن است.

رویترز روز جمعه به نقل از یک مقام نظامی آمریکا گزارش داد که طالبان ممکن است طی روزهای آینده به کابل حمله کند.

به گزارش واشینگتن پست، با ادامه پیشروی طالبان در افغانستان، کارمندان سفارت آمریکا، کار از بین بردن تجهیزات و اسناد محرمانه را آغاز کرده‌اند. یک دستورالعمل داخلی از کارکنان خواسته «پرچم‌های آمریکا» را که ممکن است در عملیات جنگ روانی استفاده شوند از بین ببرند.

در همین حال، پنتاگون اعلام کرد نخستین گروه از سربازان آمریکا برای خارج کردن دیپلمات‌های ایالات متحده وارد افغانستان شدند.

از سوی دیگر، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، در تماس با وزیران خارجه و دفاع و مشاور امنیت ملی ایالات‌متحده، با آنها درباره تلاش‌های کنونی برای کاهش حضور غیرنظامی آمریکا در افغانستان گفت‌وگو کرد.

میچ مکانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا، پس از دیدار با عادله راز، سفیر افغانستان در آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای جلوگیری از تصرف کابل به دست طالبان هنوز دیر نشده است. مکانل از دولت بایدن خواست با حمله‌های هوایی و حمایت از ارتش افغانستان، جلوی پیشروی طالبان را بگیرد.

تام کاتن، دیگر سناتور جمهوری‌خواه، در توییتی با اشاره به تقویت امکان قدرت‌گیری دوباره طالبان گفت: «دنیا در حال مشاهده هزینه‌ای است که بی‌کفایتی خیره‌کننده بایدن پدید آورد.»

در همین حال، امرالله صالح، معاون اول رییس جمهوری افغانستان با اشاره به نشست امروز مقامات این کشور در ارگ ریاست جمهوری گفت: «مهم‌ترین توافق امروز در ارگ این بود که دولت در برابر تهاجم لشکر جهل و وحشت می‌ایستد، از مقاومت ملی در برابر این هجوم با تمام امکانات و منابع حمایت می‌کند و امکانات مورد نیاز را فراهم می‌کند.»

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، نیز روز جمعه از نقش کشور خود طی ۲۰ سال گذشته در افغانستان دفاع کرد و گفت هیچ راه حل نظامی برای مساله قدرت‌گیری طالبان وجود ندارد. نمایندگان فراحزبی بریتانیا از جانسون خواسته‌اند به‌دلیل وضعیت افغانستان نمایندگان پارلمان را از تعطیلات تابستانی فرا بخواند.

از سوی دیگر، در حالی که دولت کانادا برای پذیرش ۲۰ هزار پناهجوی «آسیب‌پذیر» افغانستانی که از ترس تهدید طالبان مجبور شده‌اند از کشور خود فرار کنند، اعلام آمادگی کرده است، وزیر کشور جمهوری چک گفت که این کشور با وجود بدتر شدن وضعیت امنیتی افغانستان به اخراج پناهجویان افغان که پرونده های آنها ناموفق بود ادامه می‌دهد.

برخی از کشورهای اتحادیه اروپا از جمله دانمارک و آلمان به دلیل وضعیت نابسامان در افغانستان اخراج پناهندگان افغان را متوقف کرده‌اند.

در همین حال، دستیار وزیر امور خارجه ایران در امور آسیای جنوبی پس از سقوط قندهار و هرات در توییتی از طالبان به عنوان « امارت اسلامی» نام برد و گفت که آنها به حفظ امنیت کنسولگری ایران متعهد شده‌اند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، نیز قدرت‌گیری طالبان در افغانستان را نشانه این خواند که «این حرکت ریشه مردمی دارد و از نصرت خدا و حمایت‌های مردمی برخوردار است.» او طالبان را «واقعیت افغانستان» و همچنین «متفاوت‌تر از قبل» خواند.

سیامک رحمانی، روزنامه‌نگار، در حساب توییتر خود اعلام کرد که وزارت ارشاد جمهوری اسلامی به مدیران رسانه‌ها توصیه کرده است تا از به کار بردن عباراتی از قبیل «وحشی‌گری»، «جنایت» و کلمات مشابه در مورد طالبان، پرهیز کنند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More