شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان لغو شد

رییس‌جمهوری افغانستان دستور لغو دارالانشا/دبیرخانۀ شورای عالی صلح این کشور را صادر کرده است. این خبر را امروز سخنگوی ریاست جمهوری در یک نشست خبری ابراز کرد.

صدیق صدیقی افزود که بر اساس فرمان ریاست جمهوری، مسئولیت‌های مربوط به دبیرخانۀ شورای عالی صلح به وزارت تازه تأسیس دولت در امور صلح واگذار می‌شود.

ماه گذشته، اشرف غنی دستور ایجاد وزارت دولت در امور صلح را صادر کرده و عبدالسلام رحیمی، رییس دفترش را به عنوان وزیر آن تعیین کرد. این نهاد تازه تأسیس از این پس رسماً مسئولیت‌های دارالانشای شورای عالی صلح را به دوش می‌گیرد. در فرمان اشرف غنی در مورد صلاحیت‌های محول‌شدۀ دبیرخانۀ شورای عالی صلح به وزارت دولت در امور صلح آمده است که «وزارت دولت در امور صلح برای ارزیابی و انتقال صلاحیت‌های دارالانشای شورای صلح کمیته‌ای با صلاحیت را ایجاد کرده است.» این کمیته می‌تواند «در صورت نیاز» از ظرفیت‌های فعلی دارالانشای شورای عالی صلح نیز استفاده کند.

همچنین در این فرمان تصریح شده که تمامی صلاحیت‌های این نهاد (دبیرخانۀ شورای عالی صلح) به شمول «تعمیر، اسناد، وسایل، وسایط و تجهیزات دفتری از تاریخ صدور این فرمان به وزارت دولت در امور صلح انتقال می گردد.» این اقدام در راستای «انسجام تلاش‌ها در مورد صلح و ایجاد محوریت واحد برای پیشبرد امور مربوط به این روند» توجیه شده است.

شورای عالی صلح کمتر از ۹ سال پیش در شهریورماه سال ۱۳۸۹ تأسیس شد. حامد کرزی، رییس‌ جمهوری پیشین افغانستان این شورا را بر اساس پیشنهاد جرگهٔ مشورتی صلح که در ماه جوزا/خرداد همان سال دایر شده بود، ایجاد کرد.

محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی، ریاست شورای عالی صلح را به عهده دارد.

این شورا مسئول هماهنگی، تنظیم و تسهیل تلاش‌ها برای صلح و آشتی و جذب مخالفان مسلح و ادغام آن‌ها در میان شهروندان کشور است.

انتقادهایی مبنی بر عدم کارایی شورای عالی صلح وجود دارد.

محمد عمر داودزی، نماینده ویژه رییس جمهور در امور منطقه‌ای صلح، رییس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان بود که اخیرا از ریاست دبیرخانه این شورا استعفا داد. دبیرخانه شورای عالی صلح در حالی لغو می‌شود که حکومت این کشور در حال رایزنی جهت تشکیل یک هیات مذاکره کننده با طالبان است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More