شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حکومت افغانستان طرح هفت ماده‌ای صلح را رونمایی کرد

حکومت افغانستان طرح هفت ماده‌ای را برای برقراری صلح و تأمین ثبات در این کشور ارائه کرد.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری افغانستان امروز ۶ عقرب/آبان، طرح هفت ماده‌ای حکومت را برای تامین صلح در این کشور، طی کنفرانس خبری ارائه کرد.

حکومت افغانستان در ماده اول به ایالات متحده آمریکا پیشنهاد می‌کند تا به صورت مشترک با افغانستان، راهکار عملی را برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور بسنجد و همچنان پس از خروج نظامیان، مکانیزم مبارزه با هراس‌افکنی را تدوین کند. حکومت افغانستان می‌گوید این موضوع متمم تلاش‌های یک سال گذشته آمریکا با طالبان است.

مذاکره با طالبان ماده دوم این طرح است. با خروج نیروهای خارجی از افغانستان و اطمینان طالبان از این مساله، هیات ۱۵ نفری پیشین این کشور که قبلا از سوی حکومت افغانستان برای مذاکره معرفی شده بود آماده گفت‌وگو با طالبان است. اما حکومت افغانستان مذاکره با طالبان را مشروط به آتش‌بس دوجانبه دانسته و می‌گوید پیش از آغاز مذاکرات، طالبان بایستی یک آتش بس دو جانبه را بپذیرد.

مشاور امنیت ملی افغانستان گفت، پیش از این برای گفت‌وگو با طالبان هیچ پیش‌شرط وجود نداشت اما پس از یک سال، دولت افغانستان دریافته است که طالبان مانند گذشته یک دست نیستند و برخی از فرماندهان طالبان به گروه داعش پیوسته‌اند. محب افزود آتش‌بس یک ماهه پیش‌شرط اصلی آغاز مذاکرات صلح با طالبان است.

مذاکره با پاکستان ماده سوم طرح صلح است. مشاور امنیت ملی افغانستان گفت، تا زمانی که پاکستان نخواهد جنگ در افغانستان ادامه خواهد یافت. مطابق این طرح،  پاکستان ریشه مشکل خوانده شده است که باید به آن رسیدگی شود و افغانستان اطمینان حاصل کند که پاکستان برای هراس‌افکنان پناهگاه فراهم نمی‌کند و به پرورش هراس‌افکنی در منطقه ادامه نمی‌دهد.

کشورهای همسایه‌، منطقه و جهان موضوع چهارم این طرح است. حکومت افغانستان می‌گوید باید از عدم مداخله این کشورها اطمینان حاصل کند. دولت افغانستان تأکید می‌کند که از برخی کشورها خواهد خواست تا زمینه گفت‌وگو با طالبان را فراهم کند.

دولت افغانستان در بخش پنجم این طرح خواهان دخیل شدن اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و بانک جهانی در گفت‌وگوهای صلح شده و گفته است آن‌ها می‌توانند تضمین کننده توافقنامه صلح باشند.

تقویت «جمهوری اسلامی افغانستان» بخش از این طرح است. مطابق به این طرح، افغانستان باید جمهوری اسلامی را به مثابه نظام حکومت‌داری تقویت کند. ماده هفتم این طرح محلی است. براساس این ماده، برخی مشکلات در روستاها محلی هستند که باید شناسایی شوند، برنامه توسعه روستایی عملی و مردم محل باید در آن دخیل باشند.

دولت افغانستان برای عملی شدن این طرح، سه مرحله را در نظر گرفته است که شامل برگزاری نشست با جریان‌های سیاسی، مشورت با متحدان افغانستان و راه‌اندازی گفت‌وگو میان افغان‌ها است.

مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری افغانستان گفت این طرح حاصل مذاکرات صلح در یک سال گذشته است که با آمریکایی‌ها و اتحادیه اروپا نیز در میان گذاشته شده است.

محب، طالبان را متهم به دست داشتن در قاچاق مواد مخدر کرد و گفت: این گروه باید در این مورد توضیح بدهد.

او افزود، جنگ طالبان جنگ عقیده‌ای نیست بلکه طالبان برای کسب قدرت می‌جنگند.

حکومت افغانستان در حالی طرح هفت ماده صلح را ارائه می‌کند که طالبان به صورت پیوسته از مذاکره با دولت خودداری کرده است. از سوی دیگر، طرح صلح در شرایطی از سوی مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری غنی رونمایی شد که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور اعلام نشده است. با این وجود، پس از قطع مذاکرات آمریکا با طالبان در ماه گذشته، تلاش‌های تازه‌ای از سوی زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان به راه افتاده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More