شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حنیف اتمر خواستار ایجاد «حکومت سرپرست» شد

حنیف اتمر، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان ادامه کار حکومت افغانستان را نامشروع عنوان کرد و رییس‌جمهوری و حکومت این کشور را به تعرض به قانون اساسی متهم کرد.

شماری از اعضای شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان امروز سه‌شنبه ۴ سرطان/تیر، در گردهمایی در کابل، بار دیگر مخالفت‌شان را با ادامه کار رییس‌جمهور غنی اعلام کردند.

حنیف اتمر در این گردهمایی که در ورزشگاه غازی برگزار شده بود، به تندی از حکومت انتقاد کرد. او  اشرف غنی را بی‌ آن‌که نامی از وی ببرد، متهم به تعرض به قانون اساسی کرد: «ده سال قبل به ملت وعده داده بود که ادامه هر نوع قدرت بعد از اول جوزا در مخالفت با قانون اساسی نامشروع است. امروز قانون اساسی ما از سوی همان شخص مورد تعرض قرار گرفته است.» اشاره اتمر به سخنانی است که اشرف غنی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ در مورد ادامه کار حکومت حامد کرزای گفته بود.

در سال ۱۳۸۸ زمانی که اشرف غنی از نامزدان دومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از طالبان بود، ادامه کار حکومت کرزای را پس از اول ماه جوزا/خرداد غیر قانونی خوانده بود. دفتر مطبوعاتی رییس‌جمهور غنی اما پیش از این گفته بود که در آن زمان اشرف غنی رأی دادگاه عالی در مورد ادامۀ کار حامد کرزی را پذیرفته و پس از آن چنین موضعی اتخاذ نکرده است.

حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی رییس‌جمهور غنی، یک‌بار دیگر خواستار روی کار آمدن «رییس‌جمهور سرپرست» با صلاحیت‌های محدود شد. این کار از نظر اتمر، انتخابات شفاف و آزاد را ضمانت خواهد کرد.

قانون اساسی افغانستان پایان کار حکومت را «اول جوزای سال پنجم» تعیین کرده، با این قید که «۳۰ تا ۶۰ روز قبل از این تاریخ، انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شده باشد.» ادامۀ کار رییس‌جمهور غنی از این نظر باعث اختلاف شدید سیاسی وی با سایر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری شده است. به گونه‌ای که برخی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری خواهان کناره‌گیری او از قدرت شده‌اند.

نورالحق علومی، از نامزدان ریاست‌جمهوری افغانستان و وزیر پیشین داخله این کشور اما در این گردهمایی، به انتقاد از پاکستان و سیاست‌های مخرب این کشور در قبال افغانستان پرداخت. او گفت که سیاست‌مداران این کشور نباید فریب پاکستان را بخورند. وی افزود: « صلح و مردم افغانستان را به بازی نگیریم. کشور پاکستان دشمن افغانستان است، کوشش می‌کنند که صلح را به بازی بگیرد.»

دو روز پیش شماری از سیاستمداران افغان و عمدتاً مخالف آقای غنی به شمول حنیف اتمر و حامیان سیاسی‌اش، در نشستی در پاکستان-در مورد صلح-افغانستان شرکت کرده بودند.

به رغم انتقاد گسترده رقبای سیاسی رییس‌جمهور غنی از ادامۀ کار حکومت، وی اما به صراحت در لویه‌جرگۀ مشورتی صلح گفت که تا روز برگزاری انتخابات به عنوان رییس‌جمهوری باقی خواهد ماند.

جلوگیری از خلای قدرت و ادامه روال عادی حکومتداری و جلوگیری از سکتگی در ارائه خدمات دولتی به مردم، از دلایلی است که اشرف غنی برای ماندنش در کرسی ریاست جمهوری، به آن استناد می‌کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More