شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حنیف اتمر با غنی اتمام حجت خواهد کرد

 

شماری از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان امروز دوشنبه ۳۰ ثور، از اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان خواستند تا از قدرت کنار برود. این نامزدان با استناد به قانون اساسی افغانستان می‌گویند، دوره پنج ساله رییس‌جمهوری در اول جوزای ۱۳۹۸ به پایان می‌رسد و دوام کار رییس‌جمهور پس از اول جوزا، غیرقانونی است.

حنیف اتمر، رهبر تکت انتخاباتی صلح و اعتدال از رییس‌جمهور غنی خواست که با اصرار بر ادامۀ کار حکومت، زمینۀ وقوع بحران سیاسی را فراهم نسازد. او افزود: «آقای رییس‌جمهور، وقت تان به پایان رسیده است و اصرار بر ادامه کار عدم مشروعیت شما را تثبیت می‌کند و این مسأله وقار ریاست‌جمهوری را صدمه می‌زند. صدمه به وقار نظام، باعث بحران می‌شود و شما مسئول بحران شناخته می‌شوید.»

 اتمر می‌گوید تا دو روز آینده شاهد اول جوزا خواهیم بود، زمانی که به باور این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، اشرف غنی باید میان دو گزینه، یکی را انتخاب کند: یک- انصراف از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری. دو- در غیر این صورت، کنار رفتن از حکومت و سپردن قدرت به دست «حکومت سرپرست». آقای اتمر با انتقاد از تغییر موضع اشرف غنی در مورد «حکم قانون اساسی برای زمان پایان کار حکومت»، گفت: اول جوزا/مرداد یک روز مهم به جناب رییس‌جمهور خواهد بود. دو روز بعد، رییس‌جمهور به مردم باید پاسخ بگوید که چه چیزی تغییر کرده است که وی موقف ده سال قبل‌اش را (در مورد زمان ختم کار رییس‌جمهور) قبول ندارد؟ آیا قانون اساسی تغییر کرده است؟ اشرف غنی در سال ۲۰۰۹ که از نامزدان ریاست‌جمهوری بود، گفته بود که ادامۀ کار رییس‌جمهور وقت (حامد کرزی) بر اساس قانون اساسی پس از اول جوزا، جواز ندارد.

 اتمر دوام کار اشرف غنی پس از اول جوزا را خلاف قانون قانون اساسی می‌داند و هشدار می‌دهد در صورتی که اشرف غنی قانون اساسی را نقض کند، از دستگاه دولتی سوءاستفاده کنند، بالای قوای امنیتی فشار بیاورد و استفاده سیاسی کنند، حتماً بحران سیاسی پیش خواهد آمد.

 اتمر تأکید می‌کند «اگر غنی آرزو دارد که در حکومت بماند، از نامزدی ریاست‌جمهوری انصراف بدهد» در غیر آن، ما با رییس‌جمهور غنی اتمام حجت می‌کنیم.

حکیم تورسن یکی دیگر از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید تا پنج جوزا باید حکومت سرپرست روی کار بیاید و اشرف غنی از مقامش استعفا بدهد.

در همین حال، ابراهیم الکوزی از دیگر نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید، غنی می‌خواهد در قدرت باقی بماند اما پس از اول جوزا یک روز هم اجازه نخواهیم داد تا غنی در قدرت بماند. آقای الکوزی، رییس‌جمهوری افغانستان را متهم به جنگ قومی و مذهبی در افغانستان می‌کند.

شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به سخنان آقای اتمر و نامزدان ریاست جمهوری در صفحۀ فیس‌بوکش نوشته است: «به منظور آگاهی هموطنان عزیز یاد آوری می‌گردد که یگانه مرجع تفسیر قانون اساسی ستره محکمه/دادگاه عالی جمهوری اسلامی افغانستان می‌باشد وهرنوع ترتیبات به اصطلاح «حکومت موقت و یا سرپرست» خلاف قانون اساسی و نظام است. احزاب و اشخاص سیاسی به میل خود قانون را تفسیر کرده نمی‌تواند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More