شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حنیف اتمر، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام بی‌طرفی کرد

محمدحنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی و نامزد تیم «صلح و اعتدال» در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان امروز، ۲میزان/مهر، اعلام کرد که در انتخابات آتی بی‌طرف خواهد بود.

آقای اتمر پیش از این در ماه مرداد/اسد امسال کارزار انتخاباتی‌اش را به دلیل آنچه که وی اهمیت روند صلح و اولویت دادن به این روند خواند، تعلیق کرد. این اقدام موجب ریزش تیم صلح و اعتدال شد. محمد محقق، معاون دوم تکت انتخاباتی اتمر به تکت ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله پیوست.

مشاور پیشین امنیت ملی اشرف غنی امروز در اعلامیه‌اش تصریح کرده که به انتخابات و رأی آزاد شهروندان باور دارد و به تصمیم متحدان خود مبنی بر شرکت در انتخابات احترام قایل است. با این حال وی افزوده است که شخصاً با «حفظ حق خود به عنوان کاندید/نامزد در صورتی که انتخابات به تعویق بیفتد» در انتخابات پیش رو در ششم میزان بی‌طرف خواهد بود.

آقای اتمر در این اعلامیه گفته است که فراهم نبودن شرایط «تخنیکی، سیاسی و امنیتی» برای برگزاری انتخابات شفاف و سراسری» خطر پذیرفته نشدن نتیجه این انتخابات را افزایش داده و در نتیجه احتمال بی‌ثباتی سیاسی را بیشتر کرده است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفته است که پیشنهاد وی در خصوص به تعویق انداختن زمان انتخابات برای «هموار کردن زمینه انتخابات شفاف و افغانستان‌شمول» و اتخاذ موضع واحد در روند صلح، پذیرفته نشد.

دیروز نیز حامد کرزی و شماری از سیاستمداران این کشور در اعلامیه‌ای، نسبت به پیامدهای احتمالی انتخابات آتی ریاست جمهوری به دلیل آنچه‌که این سیاستمداران فقدان زمینۀ تبارز آزاد ارادۀ مردم عنوان کرده بودند، ابراز نگرانی کرده و خواستار تمرکز به روند صلح شده بودند.

انتخابات ریاست‌جمهوری در ششم میزان/مهر برگزار می‌شود. در این انتخابات بیش از ۹ میلیون نفر ثبت نام کرده‌اند که یک‌سوم آن ها را زنان تشکیل می‌دهند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More