شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمله مسلحانه به دانشگاه کابل با کشته شدن ۳ مهاجم و ۱۹ تن دیگر پایان یافت

حمله مهاجمان مسلح به دانشگاه کابل پس از شش ساعت درگیری، ساعت ۵ بعدازظهر به وقت محلی، با کشته شدن سه مهاجم پایان یافت.

طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله/کشور افغانستان، در توییتی از کشته شدن سه مهاجم و پایان درگیری خبر داد و اعلام کرد در جریان حمله به دانشگاه کابل، دست‌کم ۱۹ تن کشته و ۲۲ نفر زخمی شدند.

هم‌زمان، شعبان‌ علی رفعت، مسئول مطبوعات دانشگاه کابل، گفت حدود ۲۵ نفر در این حمله کشته و بیش از ۴۰ نفر زخمی شده‌اند. شعبان علی رفعت در یادداشتی نوشت مهاجمان حوالی ساعت ۱۱ صبح دوشنبه ۱۲ عقرب/آبان، از دروازه شمالی وارد دانشگاه کابل شدند و پس از آن، به ساختمان مرکز ملی آموزش‌های حقوقی دانشکده حقوق رفتند. مسئول مطبوعاتی دانشگاه کابل در ادامه افزود در جریان درگیری، سه انفجار نیز در دانشگاه کابل رخ داده است.

این حمله هنگام افتتاح نمایشگاه مشترک کتاب افغانستان و ایران در دانشگاه کابل صورت گرفت و به گفته شعبان علی رفعت، «محفل افتتاحیه این نمایشگاه که با حضور وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان، سفیر و رایزن فرهنگی ایران، رییس دانشگاه کابل و تعدادی از استادان و محصلان در تالار دانشکده هنرها برگزار شده بود با صداهای فیر/شلیک بر هم خورد و اشتراک‌کنندگان/شرکت‌کنندگان ساحه/محل را ترک کردند».

قرار بود این نمایشگاه کتاب با شرکت ۸۰ ناشر از دو کشور افغانستان و ایران، به‌مدت ۱۰ روز در دانشگاه کابل برگزار شود.

دانشگاه کابل بزرگ‌ترین دانشگاه افغانستان است و به گفته‌ مسئولان، حدود ۲۵ هزار دانشجو در مقاطع مختلف این دانشگاه مشغول تحصیل‌اند.

 

 

ساعاتی پس حمله مسلحانه، امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، که از مدتی پیش مسئولیت تامین امنیت شهر کابل را نیز به‌‌طور موقت بر عهده گرفته است، در یادداشتی نوشت «حمله بر دانشگاه کابل برای ما یک ناکامی استخباراتی و فاجعه انسانی است» و در ادامه افزود «این حمله گندیدگی وجدان طالب و همفکران او را نشان می‌دهد».

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، حمله‌ به دانشگاه کابل را «تروریستی» خواند و محکوم کرد. او در توییتی نوشت: «پس از شکست ننگین تروریستان در هلمند، اکنون این گروه‌ها دستپاچه شده‌‌اند و مکان‌های آکادمیک را هدف قرار می‌دهند.»

نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان ضمن محکوم کردن حمله به دانشگاه کابل، گفت این دومین حمله به نهادهای آموزشی کابل در ۱۰ روز گذشته است. او در توییتی نوشت: «کودکان و جوانان افغان باید از رفتن به نهادهای آموزشی احساس امنیت کنند.»

در ۳ عقرب/آبان، یک مهاجم انتحاری مواد منفجره همراهش را در کوچه مرکز آموزش «کوثر دانش» در غرب کابل منفجر کرد. در این انفجار، بیش از ۴۰ دانش‌آموز کشته و حدود ۶۰ تن زخمی شدند. ملکه ابراهیمی، یکی از دانش‌آموزان این مرکز که در انفجار زخمی شده بود، امروز دوشنبه در بیمارستانی در کابل درگذشت. گروه داعش مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت اما دولت افغانستان گروه طالبان را مسئول کشتار دانش‌آموزان معرفی کرد.

عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه افغانستان، حمله به دانشگاه کابل را «جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی» خواند و گفت تروریست‌ها با چنین حملاتی، تلاش می‌کنند جلو فعالیت‌های نهادهای آموزشی و تحصیلی را بگیرند. به گفته او، این حملات «کوچک‌ترین تاثیری بر انگیزه، نیت و اراده جوانان ما برای پیشرفت و کسب علم و دانش» نخواهد داشت.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More