شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمایت تلویحی یک عضو کمیسیون انتخابات افغانستان مبنی بر ابطال بخشی از آرا

به دنبال درخواست دسته انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله از کمیسیون انتخابات مبنی بر ابطال حدود ۳۰۰ هزار رأی، مولانا محمد عبدالله، عضو کمیسیون انتخابات افغانستان بدون اشاره به موضع این تیم می‌گوید، بنابر شفافیت و اسناد قانونی سرنوشت حدود ۲۳۹ هزار و۶۴۲ رأی باید مشخص شود.

مولانا محمد عبدالله در یادداشتی امروز ۱۴ عقرب/آبان، نوشته است که سرنوشت ۱۳۷۶۳۰ رأی معلق و ۱۰۲۰۱۲ رأی استفاده شده خارج از زمان رأی‌گیری در شش میزان، باید مشخص شود.

مولانا محمد عبدالله همچنان افزوده است که قبل از بازشماری آرا، محلات رأی‌گیری با تفکیک آرای سالم و بی‌اعتبار مشخص شود، همچنان برنامه‌های عمومی و فرعی بازشماری آرا در سطح مرکز و ولایات نیز از سوی کمیسیون انتخابات تأیید شود. مولانا محمد عبدالله تاکید می‌کند که بدون رعایت این موارد، بازشماری آرا دچار مشکل خواهد شد.

دیروز، نور رحمان اخلاقی، عضو دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی در نشست خبری گفت، ۱۳۷ هزار رأی به صورت مبهم و تقلبی وارد سیستم شده و در حدود ۱۰۰ هزار رأی که خارج از زمان رأی‌گیری (قبل از ساعت ۷ و بعد از ساعت ۵ شش میزان) درج سیستم شده و نیز در حدود ۷۰ هزار رأی نظر به معیاری که عکس تکراری و عکس از روی عکس باید حذف شود، باطل و بی‌اعتبار شناخته شود.

کمیسیون انتخابات اخیراً اعلام کرد که از یک میلیون ۹۲۹ هزار ۳۳۳ رأی، اضافه بر ۸۶ هزار رأی باطل شده است. براساس اعلام کمیسیون، یک میلیون ۸۴۳ هزار ۱۰۷ رأی اعتبار دارد و باقی آرا نظر به معیارهای کمیسیون فاقد اعتبار شناخته شده است.

مولانا محمد عبدالله همچنان می‌گوید مسئولان کمیسیون انتخابات که در ساحات کاری شان تفاوت فاحش آرا وجود دارد مطابق فیصله‌‌ای کمیسیون انتخابات باید به مراجع عدلی و قضایی معرفی شوند.

معرفی شدن مسئولان کمیسیون انتخابات که متهم به تقلب هستند یکی دیگر از مطالبات تیم ثبات و همگرایی بود که دیروز از سوی این دسته انتخاباتی مطرح شد. 

مولانا محمد عبدالله تصریح کرده است که در «موجودیت چنین اشخاص، مشروعیت بازشماری [آرا] نیز زیر سوال می‌رود.»

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان یک ماه قبل برگزار شد اما تا اکنون نتیجه مقدماتی انتخابات اعلام نشده و قرار است در ۲۳ عقرب/ آبان، اعلام شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More