شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حدود دو میلیون نفر از مردم افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند

بیش از ۹ میلیون نفر برای رای‌دهی در انتخابات افغانستان ثبت‌نام کرده بودند، اما آمارها نشان می‌دهد که فقط حدود یک پنجم واجدان شرایط در انتخابات ریاست جمهوری کشورشان شرکت کردند.

یک مسئول کمیسیون این انتخابات، روز یکشنبه هفتم مهر، اعلام کرد که بر اساس یک آمار غیررسمی  میزان شرکت‌کنندگان، کمی بیش از دو میلیون نفر ارزیابی شده است.

شبه‌نظامیان طالبان، روز شنبه، برای ایجاد اخلال در روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، به چندین دفتر رای‌گیری در سراسر کشور حمله کرد و بنا بر گزارش وزارت کشور افغانستان، دست‌کم پنج نفر کشته و ۳۷ نفر دیگر زخمی شدند.

اما تشدید تدابیر امنیتی، از وقوع حمله‌ای با تلفات گسترده، شبیه آنچه در دور پیشین انتخابات افغانستان روی داد، جلوگیری کرد و موجب شد که انتخابات ریاست جمهوری این کشور در فضایی نسبتا آرام برگزار شود.

در انتخابات پارلمانی سال گذشته، بیش از ۶۰ نفر در حملات مختلف کشته شده بودند. به همین دلیل، دولت افغانستان برای تامین امنیت این دوره از انتخابات، ۷۲ هزار نیروی امنیتی را مامور ایجاد امنیت در نزدیک به پنج هزار مرکز رای‌گیری کرد.

با این حال، حضور کمرنگ رای‌دهندگان افغان و شکایات انتخاباتی، بیم به دست آمدن نتایج غیرشفاف را به وجود آورده که در این صورت، ممکن است کشور وارد یک دوران بحرانی شود.

به غیر از آرایی که ممکن است به عنوان آرای باطله در نظر گرفته شود، تحریم گسترده انتخابات از سوی مردم افغانستان، که نشانگر بی‌اعتمادی به نامزدها یا ناامیدی از آینده کشورشان است، از پشتوانه و مشروعیت انتخاباتی رییس جمهور آینده به میزان زیادی خواهد کاست.

با این حال، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان هنگام رای دادن گفت که این انتخابات اجازه خواهد داد که «با یک مشروعیت واقعی به سوی صلح گام برداریم.» او امیدوار است که با انتخاب مجدد به عنوان رییس جمهور افغانستان، در مذاکرات با طالبان ایفای نقش کند.

اما شکست مذاکرات طالبان با آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات افغانستان، آینده این مذاکرات را بیش از هر زمانی مبهم کرده است.

اشرف غنی در یک سخنرانی تلویزیونی که شامگاه شنبه پخش شد، خواستار «رعایت انتخاب مردم و پایان جنگ» شد.

اولین نتایج انتخابات زودتر از روز۲۵ مهر اعلام نخواهد شد و پیش‌بینی شده که اعلام نتایج قطعی نیز دست‌کم تا روز ۱۶ آبان به طول بکشد.

18 نفر به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با یکدیگر رقابت کردند و اگر هیچ کدام از این نامزدها، بیش از نیمی از آرا را به دست نیاورند، دور دوم انتخابات، با رقابت میان دو نامزدی که بیشترین رای را در دور اول به دست می‌آورند، برگزار می‌شود.

گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای به تحریم گسترده انتخابات از سوی مردم افغانستان اشاره و اعلام کرده که این «انتخابات ساختگی»شکستی برای دولت کابل بوده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More