شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جو بایدن طی ۲۴ ساعت آینده درباره تمدید مهلت تخلیه افراد از افغانستان تصمیم می‌گیرد

درحالی که قرار است جو بایدن طی بیست و چهار ساعت درباره تمدید مهلت خارج کردن شهروندان خارجی و اتباع تحت خطر افغانستان تصمیم‌گیری کند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که  واشینگتن به طالبان اعتماد نمی‌کند.

رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی آگاه گزارش داد جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده، طی ۲۴ ساعت آینده درباره تمدید مهلت مقرر در ۳۱ اوت، ۹ شهریور، برای خارج کردن اتباع خارجی و شهروندان تحت خطر افغانستان از این کشور تصمیم‌گیری خواهد کرد.

در همین حال، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت طالبان موافقت کرده و متعهد شده که امکان تخلیه امن افراد از افغانستان را فراهم کند. او در عین حال، در پاسخ به این پرسش که آمریکا چگونه به وعده‌های طالبان اعتماد می‌کند گفت واشینگتن به طالبان اعتماد نمی‌کند، بلکه برای منافع ملی خود این کار را می‌کند.

پیشتر نیز رییس‌جمهوری آمریکا در تماس با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، بر ضرورت همکاری‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان و جلب حمایت جامعه بین‌المللی، از جمله گروه هفت و شورای امنیت، برای کمک به ثبات افغانستان و تشکیل دولتی فراگیر در این کشور تاکید کردند.

این در حالی است که منابع دیپلماتیک آگاه می‌گویند که سران گروه هفت قصد دارند در نشست مجازی خود در روز سه‌شنبه درباره اقدام هماهنگ برای به‌رسمیت شناختن طالبان یا اعمال تحریم‌هایی علیه این گروه تصمیم‌گیری کنند.

این دو منبع دیپلماتیک به رویترز گفتند که کشورهای گروه هفت این تصمیم‌گیری را در راستای فشار به طالبان برای احترام به حقوق زنان و روابط بین‌المللی انجام خواهند داد.

به گفته این دیپلمات‌ها، این «تصمیم سیاسی» گروه هفت «یکی از مهم‌ترین ابزارهای فشار» علیه طالبان است و پیامدهای مهمی را به دنبال خواهد داشت، از جمله اینکه ممکن است طالبان اجازه دسترسی به کمک‌های خارجی را، که به دولت پیشین افغانستان وعده داده شده بود، پیدا کنند.

یکی از دیپلمات‌ها به رویترز گفت در صورتی‌که تصمیم گروه هفت با هماهنگی صورت گیرد تاثیری «ماندگار» خواهد داشت و تضمین خواهد کرد که دولت جدید افغانستان فراگیر بوده و به تعهدات حقوق بشری پایبند خواهد بود.

طبق این گزارش، سران گروه هفت همچنین با هدف یافتن فرصتی برای تخلیه اتباع خارجی و شهروندان تحت خطر افغانستان و نیز درباره احتمال تمدید مهلت خروج نیروهای آمریکایی پس از ۳۱ اوت، ۹ شهریور، گفت‌وگو خواهند کرد.

سران گروه هفت همچنین قصد دارند در نشست روز سه‌شنبه خود درباره اعمال هماهنگ تحریم علیه طالبان، تلاش‌های فعلی برای تخلیه افراد از افغانستان، اسکان پناهجویان افغانستانی و نگرانی‌های مربوط به حمله‌های احتمالی داعش تصمیم‌گیری کنند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز دوشنبه تاکید کرد که کشورهای گروه هفت باید اطمینان حاصل کنند که بودجه بیشتری برای ارائه کمک‌های انسانی اضطراری به افغانستان اختصاص می‌یابد.

او گفت: «کشورهای گروه هفت باید به مسئولیت‌های خود عمل کرده و برای کاهش مشکلات انسانی که در حال حاضر در منطقه گسترش یافته و در هفته‌های آینده تشدید می‌شود، واکنش نشان دهند.»

آدام شیف، عضو دموکرات و رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، در جمع خبرنگاران گفت با توجه به تعداد شهروندان آمریکایی که در افغانستان باقی مانده‌اند، تخلیه افراد از افغانستان تا مهلت مقرر شده در ۳۱ اوت، ۹ شهریور، «بسیار نامحتمل» به نظر می‌رسد.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More