شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جو بایدن: سقوط افغانستان اعتبار بین‌المللی آمریکا را زیر سئوال نبرده است

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، تاکید کرد شرایط به وجود آمده در افغانستان پس از خروج نیروهای ایالات متحده از این کشور، اعتبار بین‌المللی آمریکا را تضعیف نکرده است.

بایدن در سخنرانی روز جمعه خود در کاخ سفید گفت: «هیچ‌یک از متحدان ما در سراسر جهان اعتبار ما را زیر سئوال نبرده است.»

او افزود: «ما برای انجام ماموریت پیش رو با نزدیک‌ترین شرکای خود متحد هستیم.»

همزمان بلومبرگ به استناد یک یادداشت دیپلماتیک دولت بریتانیا، گزارش داد که جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، در اجلاس گروه هفت طی خرداد ماه به سران هفت کشور صنعتی از جمله بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا اطمینان داده بود که امنیت و ثبات کابل را تضمین می‌کند و بخشی از نیروهای کلیدی ایالات متحده برای حفظ امنیت کابل در آن باقی خواهند ماند.

با این حال بایدن روز جمعه در سخنان خود با اشاره به اینکه آمریکا در حال حاضر برای خارج کردن اتباع آمریکایی و شهروندان افغانستانی تحت خطر حدود شش هزار نیرو در افغانستان دارد، گفت که آمریکا علاوه بر افرادی که در پرواز چارتر بودند، حدود ۱۳ هزار نفر را از روز ۱۴ اوت، ۲۳ مرداد، از افغانستان خارج کرده است.

او افزود: دولت آمریکا همچنین در تلاش است تا حدود ۲۰۴ روزنامه‌نگار آمریکایی را از افغانستان خارج کند.

بایدن با تاکید بر اینکه آمریکا تلاش می‌کند مشخص کند چه تعداد شهروند این کشور در افغانستان باقی مانده‌اند، گفت: «نمی‌توانم قول بدهم نتیجه نهایی در افغانستان چه خواهد بود یا اینکه خطر از دست دادن افراد وجود دارد یا نه، اما به عنوان فرمانده کل می‌توانم به شما اطمینان دهم تمامی منابع ضروری موجود را به کار بگیرم.»

او همچنین خاطرنشان کرد که آمریکا در روند تخلیه افراد با طالبان در تماس است و کاخ سفید در حال بررسی چگونگی استفاده از کمک نیروهای آمریکایی برای انتقال افراد به فرودگاه است.

بایدن پیش‌بینی کرد همه شهروندان افغانستانی تحت خطر که برای نهادهای آمریکایی کار می‌کرده‌اند تا آخر ماه اوت از این کشور خارج شوند.

در همین حال، پولیتیکو به نقل از منابع آگاه گزارش داد که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در نشستی با اعضای مجلس نمایندگان آمریکا گفته طالبان تعدادی از شهروندان آمریکا را که قصد داشتند از افغانستان خارج شوند، مورد ضرب و جرح قرار داده‌اند.

وزیر دفاع آمریکا اقدام طالبان در کتک زدن شهروندان آمریکایی را «غیر قابل قبول» خواند و گفت ایالات متحده موضع خود را به اطلاع طالبان رسانده است. او گفت به استثنای این موارد، کار خارج کردن شهروندان آمریکایی و اتباع افغانستانی تحت خطر همچنان ادامه دارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری خود گفت که ایالات متحده گزارش‌های مربوط به اقدام نیروهای طالبان در کتک زدن شهروندان آمریکایی در افغانستان را با جدیت پیگیری می‌کند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More