شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جو بایدن: اولویت ایالات متحده خروج شهروندان آمریکایی از افغانستان است

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، در سخنرانی روز یک‌شنبه در کاخ سفید، در مورد پیشرفت عملیات تخلیه در فرودگاه کابل، گفت که اولویت ایالات متحده خروج شهروندان آمریکایی از افغانستان در سریع‌ترین زمان و در امن‌ترین شرایط ممکن است.

بایدن همچنین از تلاش برای خروج کامل از افغانستان تا ۳۱ ماه اوت، نهم شهریور، خبر داد و گفت: «امیدوارم مجبور نباشیم این زمان را تمدید کنیم.»

رییس‌جمهوری آمریکا در مورد میزان پیشرفت عملیات تخلیه در فرودگاه کابل نیز گفت که طی روزهای پایان هفته ۱۱ هزار نفر را انتقال دادیم و از ۱۴ اوت که کابل تحت تصرف طالبان درآمد تاکنون ۲۸ هزار نفر از اتباع آمریکایی و متحدان افغان را از افغانستان تخلیه کرده‌ایم.

بایدن در بخشی از سخنان روز یک‌شنبه خود گفت اتباع افغانستان که با ایالات متحده همکاری کردند به‌طور مستقیم به آمریکا نمی‌آیند، ابتدا به چندین کشور متحد و دوست آمریکا در چهار قاره منتقل می‌شوند و پیش از حضور در خاک آمریکا باید سوابق‌شان بررسی شود.

او همچنین گفت که آمریکا به متحدان افغان و فعالان حقوق زنان، روزنامه‌نگاران و سایر شهروندان افغان که در معرض خطر قرار دارند، کمک خواهد کرد.

بایدن در سخنرانی خود در کاخ سفید گفت ایالات‌متحده به پیشرفت خود در زمینه تخلیه‌ نیروهایش از افغانستان و انتقال آن‌ها به فرودگاه ادامه می‌دهد.

رییس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد نیروهای آمریکایی محدوده حضور خود را در اطراف فرودگاه کابل در راستای تلاش برای تسریع تخلیه شهروندان آمریکایی و افغان‌های آسیب‌پذیر و شهروندان متحد آمریکا گسترش داده‌اند.

بایدن گفت اولویت اول ایالات متحده خروج شهروندان آمریکایی از افغانستان در سریعترین زمان و در امن‌ترین شرایط ممکن است.

در‌پی تلاش نیروهای آمریکایی برای خروج هزاران شهروند آمریکایی و متحدان افغان از افغانستان، جو بایدن همچنین در سخنرانی خود، از تهدیدات احتمالی داعش ابراز نگرانی کرد و گفت: با توجه به اینکه گروه تروریستی داعش «دشمن قسم‌خورده طالبان» است هر چه حضور نیروهای آمریکایی در منطقه نزدیک فرودگاه بین‌المللی کرزای طولانی‌تر شود، خطر ریسک حمله این گروه به غیرنظامیان بی‌گناه و نیروهای آمریکایی در این منطقه افزایش می‌یابد.

پیشتر سفارت آمریکا در کابل نیز به کارمندان و اتباع آمریکایی‌ هشدار داده است که به دلیل نگرانی از تهدیدات احتمالی داعش، تا حدی از سفر به فرودگاه خودداری کنند.

آسوشیتد پرس نوشت رییس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در حالی این هشدار را می‌دهد که داعش مدت‌هاست در پی فرصتی برای حمله به مواضع ایالات متحده است و از سوی دیگر سال‌های متوالی در افغانستان حملات فجیعی را عمدتا علیه اقلیت‌ شیعه انجام داده است، هر چند خود نیز بارها هدف حملات هوایی آمریکا قرار گرفته و با حملات طالبان نیز روبه‌رو بوده است.

همزمان، یک مقام ناتو نیز اعلام کرد که از زمان سقوط کابل تاکنون بیش از ۱۸ هزار نفر از فرودگاه بین‌المللی کابل، تخلیه شده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More