شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
تهران میزبان نمایندگان دولت و طالبان

جواد ظریف در اجلاس گفت‌وگوهای بین‌افغانی: رهبران سیاسی افغانستان باید برای آینده تصمیم‌های دشواری بگیرند   

 

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که روز چهارشنبه ۱۶ سرطان/تیر میزبان اجلاس گفت‌وگوهای بین‌افغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شماری از سیاستمداران و هیات عالی سیاسی طالبان بوده است. 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در افتتاحیه این نشست گفت که آمریکا در افغانستان شکست خورده و حضور بیش از دو دهه آمریکا در افغانستان موجب خرابی‌های بسیاری شده و «امروز مردم و رهبران سیاسی افغانستان باید برای آینده کشورشان تصمیمات دشواری اتخاذ کنند.» 

نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان نیز گفت: هیات این گروه به دعوت رسمی جمهوری اسلامی ایران به تهران رفته و قرار است با سیاستمداران افغانستان در خصوص وضعیت فعلی کشور و حل مشکلات گفت‌وگو کنند. سخنگوی طالبان در رشته توییتی نوشت که عباس ستانکزی در راس هیات طالبان به تهران رفته است. 

دیروز سه‌شنبه هیاتی از کابل شامل یونس قانونی، معاون پیشین ریاست جمهوری، سلام رحیمی، مشاور رییس جمهوری، کریم خرم، وزیر پیشین فرهنگ، ارشاد احمدی، معاون پیشین سیاسی وزارت خارجه، ظاهر وحدت و محمدالله بتاش به نمایندگی از حزب وحدت به رهبری محمد محقق و حزب جنبش ملی به رهبری عبدالرشید دوستم به تهران سفر کردند. 

این اولین‌بار است که جمهوری اسلامی ایران میزبان نشست بین هیات طالبان، نمایندگان دولت و شماری از سیاستمداران افغانستان است. پیشتر، نمایندگان طالبان در چند مرحله به تهران رفته‌اند و نماینده وزارت امور خارجه ایران برای افغانستان برای دیدار با مقام‌های طالبان به قطر و کابل رفته است. 

جواد ظریف در مراسم افتتاحیه نشست بین‌افغانی، «بازگشت به میز مذاکرات صلح بین‌افغانی و تعهد به راهکارهای سیاسی را بهترین انتخاب از سوی رهبران و جریان‌های سیاسی افغانستان» دانسته و گفته است که «جمهوری اسلامی ایران برای کمک به روند گفت‌وگوها میان جناح‌های موجود به منظور حل و فصل مناقشات و بحران‌های جاری در آن کشور آماده همکاری است. ظریف تاکید کرده که جمهوری اسلامی ایران جهت کمک به توسعه همه جانبه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان پس از برقراری صلح متعهد است.» 

رسول موسوی، مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در توییتی نوشت که تهران میزبان چهار هیات شامل هیات کمیسیون فرهنگی پارلمان افغانستان، هیات عالی‌رتبه سیاسی طالبان، هیات عالی‌رتبه سیاسی دولت افغانستان و هیات عالی ناظر بر روند تثبیت هویت اتباع است. 

 

 

طالبان به مرکز ولایت بادغیس حمله کردند 

همزمان با نشست مقام‌های دولت افغانستان و طالبان در تهران، مقام‌های محلی ولایت بادغیس، در شمال غرب افغانستان اعلام کردند که جنگجویان طالبان امروز چهارشنبه ۱۶ سرطان/تیر، وارد شهر قلعه‌نو، مرکز ولایت بادغیس شده و درگیری بین نظامیان دولت و جنگجویان طالبان جریان دارد. 

حسام‌الدین شمس، والی بادغیس به خبرنگاران گفت که جنگ بین نظامیان دولت و جنگجویان طالبان در برخی نقاط شهر جریان دارد و طالبان متحمل تلفات شده است. او از مردم خواست که آرامش خود را حفظ کنند و نیروهای امنیتی از شهر قلعه‌نو دفاع خواهد کرد.  

تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد که جنگجویان طالبان زندان ولایت بادغیس را تصرف کرده و زندانیان در حال فرار هستند. مقام‌های محلی تاکنون در مورد تصرف و فرار زندانیان اظهار نظری نکرده‌اند. 

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان با انتشار یادداشتی در حساب کاربری فیسبوک خود نوشت که با مقام‌های ولایت بادغیس در تماس است. صالح از «شجاعت و پایمردی» نیروهای امنیتی در بادغیس ستایش کرده و گفته است:‌ «لطفا سخنگوی دشمن نشوید». 

طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله/کشور نیز گفته است که نیروهای امنیتی و دفاعی در شهر قلعه‌نو و اطراف آن حضور دارند و هر نوع تهدید دشمن را پاسخ می‌دهند. 

 

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More