شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جمهوری اسلامی ایران از «مردم‌سالاری، جمهوریت و حقوق اساسی» در افغانستان حمایت کرد

 

جمهوری اسلامی ایران از قطعنامه لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان مبنی بر آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس فوری پشتیبانی کرد.

محمدابراهیم طاهریان، نماینده ویژه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در امور افغانستان، از تصمیمات نشست اخیر لویه‌ جرگه مشورتی صلح این کشور پشتیبانی کرده و از «خواست نمایندگان اکثریت قاطع گروه‌های سیاسی شرکت‌کننده در این نشست برای دفاع از اصول مردم‌سالاری، جمهوریت و حقوق اساسی شهروندان افغانستان و نیز رویکرد مثبت گروه طالبان نسبت به بیانیه صادره از سوی لویه‌ جرگه مشورتی صلح» استقبال کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، محمد ابراهیم طاهریان گفته است «جمهوری اسلامی ایران به‌ عنوان یکی از همسایگان افغانستان، اطمینان می‌دهد از تلاش‌هایی که برای رسیدن به صلح پایدار توسط دولت افغانستان و گروه طالبان صورت می‌گیرد، جانبداری نموده و در این راستا قویا از طرفین می‌خواهد با کاهش خشونت‌ها و طراحی برنامه گفت‌وگوهای صلح، زمینه‌های دستیابی به ثبات و همزیستی را که یک آرزوی دیرینه مردم مسلمان افغانستان است، فراهم نمایند.»

نمایندگان ویژه ایران در امور افغانستان بار دیگر از آمادگی جمهوری اسلامی برای میزبانی از مذاکرات بین‌الافغانی خبر داده است.

لویه جرگه مشورتی صلح در اوایل هفته جاری برای سه روز در مورد آزادی ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده طالبان با حضور ۳۴۰۰ نفر از سراسر افغانستان در کابل برگزار شد.

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان در این لویه جرگه اعلام کرد با روسای جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان و نخست وزیر پاکستان و هند صحبت‌های مفصلی انجام داده و همه رهبران این کشورها از روند صلح به رهبری دولت افغانستان حمایت کرده‌اند.

لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان در قطعنامه بیست‌وپنج ماده‌ای، با آزادی زندانیان طالبان موافقت کرد و خواستار آغاز مذاکرات فوری و برقراری آتش‌بس شد.

لویه جرگه مشورتی صلح همچنین از جامعه جهانی خواسته است تا از مداخله کشورهایی که در بی‌ثباتی افغانستان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دخیل‌اند یا از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند، جلوگیری کند.

رییس جمهوری افغانستان دیروز دوشنبه ۲۰ اسد/مرداد، براساس پیشنهاد لویه جرگه، فرمان آزادی زندانیان باقی‌مانده طالبان را امضا کرد و قرار است تا یک هفته دیگر، مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه آغاز شود.

تاکنون، ایالات متحده آمریکا، پاکستان، ناتو و ایران از بیانیه لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان اعلام حمایت کرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More