شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توافق کابل و تهران در مورد مصونیت و رعایت حقوق اتباع افغانستان در ایران

 

وزارت امور خارجه افغانستان در دومین روز سفر هیات عالی‌رتبه این کشور به تهران اعلام کرده است که دو کشور در خصوص مصونیت اتباع افغانستان، پیگیری جدی حوادث اخیر مرتبط به شهروندان افغان در ایران و راه‌های جلوگیری از تکرار این حوادث، به توافقاتی دست یافته‌اند.

وزارت خارجه افغانستان مهم‌ترین اهداف سفر هیات افغانستان به ایران را «دفاع از منافع، مصونیت اتباع و پیگیری جدی پیشرفت تحقیقات وقایع اخیر در ارتباط با شهروندان افغان» خوانده و گفته است در این مورد طرف ایرانی، هیات افغانستان را از «آخرین پیشرفت‌ها در پروسه تحقیقات مطلع کرده و هردو طرف  توافق کردند که راه‌‌ حل‌ها و تدابیر لازم جهت جلوگیری از تکرار چنین وقایع دردناکی اتخاذ کنند.»

محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان که در راس هیات ۴۵ نفری به ایران سفر کرده در دیدارهای جداگانه با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت‌وگو کرد.

وزارت خارجه افغانستان دوشنبه ۲ سرطان/تیر گفته است: طرف‌های افغانستان و ایران، با درنظر گرفتن تحقیقات پیرامون حوادث اخیر در ایران به توافقات ذیل دست یافته‌اند:

افغانستان و ایران در مورد «مصونیت، زندگی بهتر و رعایت حقوق بشر در قبال اتباع افغانستان در ایران توافق کرده‌اند» و جمهوری اسلامی ایران «از رویه خوب و مدارا با اتباع افغانستان که در ایران حضور دارند اطمینان» داده است.

به نقل از گزارش وزارت امور خارجه افغانستان، دو طرف در مورد «انتقال آبرومندانه اجساد و مجروحان اتباع افغانستان در حادثه یزد» و همچنان در مورد «تقویت امنیت مرزی میان دو کشور،‌ مبارزه مشترک با شبکه‌های قاچاق انسان و جلوگیری از ترددهای غیرقانونی توافق» کرده‌اند.

هیات افغانستان با مقامات جمهوری اسلامی توافق کرده‌اند که مذاکرات خود را به منظور «تنظیم برنامه استخدام کارگران افغان در ایران» ادامه بدهند و «کار قانون‌مند کردن حضور اتباع افغانستان در ایران، شامل تمدید کارت‌های اقامت، تثبیت هویت، توزیع شناسنامه و صدور پاسپورت» را آغاز کنند.

وزرای خارجه افغانستان و ایران دیروز یکشنبه اول سرطان/تیر در مورد حوادث اخیر مبنی بر کشته شدن مهاجران افغانستان در دهنه ذوالفقار در مرز دو کشور و کشته شدن شمار دیگری از مهاجران افغانستان در یزد، پیگیری تحقیقات در مورد این حوادث، راه‌حل‌ها برای جلوگیری از تکرار آن، تقویت همکاری‌های همه‌جانبه و همچنین روی سند همکاری‌های جامع میان دو کشور گفت‌وگو کرده‌اند.

به گزارش وزارت امور خارجه افغانستان، حنیف اتمر همچنین  در دیدار با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مورد مسائل متعدد از جمله «مبارزه مشترک با شبکه‌های قاچاق و تروریسم، قانونمند کردن حضور اتباع افغانستان در ایران و حفظ حقوق بشری مهاجران، مشارکت و حمایت کشورهای همسایه به ویژه ایران از دولت افغانستان در روند صلح و پیگیری تحقیقات در مورد دو حادثه اخیر در رابطه با اتباع افغانستان» گفت‌وگو کرده‌اند.

در این دیدار، حنیف اتمر، مشارکت و تفاهم کشورهای همسایه به ویژه ایران را در روند صلح افغانستان مهم خوانده و از حمایت جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات صلح با محوریت دولت افغانستان قدردانی کرده و خواستار تداوم حمایت ایران از این روند شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More