شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تشدید درگیری‌ها بین دولت و طالبان در آستانه نشست صلح استانبول

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته، ۱۱۰ تن از افراد طالبان در هشت ولایت این کشور به دست نیروهای امنیتی کشته و ۸۱ تن دیگر از افراد این گروه زخمی شدند.

وزارت دفاع افغانستان روز دوشنبه ۱۶ حمل/فروردین، خبر داد افراد طالبان در عملیات نیروهای امنیتی در ولایت‌های قندهار، غزنی، ننگرهار، زابل، هرات، قندز، بغلان و بدخشان کشته و زخمی شدند. بنابر اعلام این وزارتخانه، نیروهای امنیتی در این عملیات‌ها ۱۳۵ حلقه مین نیز کشف و خنثی کرده‌اند.

شب گذشته در عملیات نیروهای امنیتی در ولسوالی‌های ارغنداب و ژیری ولایت قندهار در جنوب افغانستان، ۳۷ تن از جنگجویان طالبان کشته و ۲۸ تن از آن‌ها زخمی شدند. بر اساس بیانیه وزارت دفاع، نیروهای امنیتی در این دو ولسوالی ۹۰ موتورسیکلت طالبان را توقیف و ۷۶ بمب دست‌ساز کشف کردند.

این درحالی است که دیروز یکشنبه نیز وزارت دفاع از کشته شدن ۱۵۶ تن و زخمی شدن ۴۲ نفر از افراد طالبان در ولایت‌های قندهار، ننگرهار، لغمان، کنر، فاریاب، قندز، لوگر، غور، بدخشان و بلخ خبر داده بود.

گروه طالبان اعلام کرد نیروهای نظامی دولت با همکاری مستقیم نیروی هوایی و استخباراتی/اطلاعاتی خارجی، عملیات‌های بزرگی را علیه این گروه در تعدادی از ولایت‌‌ها انجام داده‌اند. به گفته طالبان، در جریان عملیات‌های نیروهای دولتی، خانه‌های غیرنظامیان تخریب شده است.

در بیانیه طالبان آمده است هواپیماهای «دشمن» در ولسوالی ارغنداب قندهار و ولسوالی درواز ولایت بدخشان، «مجاهدین و مردم» را هدف حمله قرار دادند و همچنین در روزهای اخیر، در ولسوالی صبری ولایت خوست، ولایت‌های ننگرهار و هلمند نیز اقدام به حمله هوایی کرده‌اند. طالبان حملات هوایی را «سرپیچی‌ علنی از توافق‌نامه آمریکا با امارت اسلامی طالبان» خواند.

طالبان به کمیسیون نظامی‌اش دستور داده است در صورتی که عملیات‌های دولت و نیروهای خارجی متوقف نشود، برای دفاع «از خود و ملت آن‌گونه‌ که مناسب می‌بیند اقدام کند».

طالبان دیروز ۱۵ حمل/فروردین، مسئولیت دو انفجار در ولسوالی پغمان کابل را بر عهده گرفت. در انفجارهای روز گذشته در ولسوالی پغمان کابل، دست‌کم ۵ تن از نیروهای امنیتی کشته و ۱۴ تن دیگر زخمی شدند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، با انتشار بیانیه‌ای، خبر داد انفجار دوم در پغمان در اثر انفجار خودرو بمب‌گذاری‌شده بود. او گفت این انفجارها در واکنش به حملات اخیر دولت صورت گرفته است. ذبیح‌الله مجاهد همچنین از انفجار یک خودرو بمب‌گذاری‌شده مقابل پایگاه نظامی نیروهای دولتی در ولایت میدان وردک خبر داد.

مقام‌های ارشد امنیتی افغانستان اوایل هفته جاری در نشستی خبری، گفتند طالبان اراده‌ای برای برقراری صلح ندارد و خود را برای ادامه جنگ در بهار آماده می‌کند.

جنگ در افغانستان در حالی شدت می‌گیرد که قرار است در هفته‌های پیش رو، یک نشست صلح با حضور نمایندگان دولت و طالبان در ترکیه برگزار شود. بنا بر اعلام شورای عالی مصالحه، سیاستمداران، احزاب سیاسی و اعضای شورای رهبری مصالحه حدود ۳۰ طرح صلح جمع‌آوری کرده‌اند و قرار است افغانستان با یک طرح صلح واحد، در نشست استانبول شرکت کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More