شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تسلط طالبان بر فرودگاه کابل؛ نگرانی‌ درباره امکان خروج خارجی‌ها و افغان‌ها از افغانستان

با پایان عملیات تخلیه نیروهای خارجی به ویژه آمریکایی از افغانستان، نگرانی‌ها درباره امنیت فرودگاه کابل و امکان خروج افراد از افغانستان افزایش یافته و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت باز نگاه داشتن این فرودگاه «حیاتی» است. 

همچنین در حالی که طالبان خروج آمریکا از افغانستان را جشن گرفتند، تعدادی از نیروهای این گروه در درگیری‌های پنجشیر کشته شدند.

تاکید ناتو بر باز ماندن فرودگاه کابل

استولتنبرگ روز سه‌شنبه ۹ شهریور به خبرگزاری فرانسه گفت: «باز ماندن فرودگاه [کابل] حیاتی است، هم برای ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان و هم برای اطمینان از این که ما می‌توانیم به خارج کردن کسانی که می‌خواهند خارج شوند و در روند تخلیه نظامی نبودند ادامه دهیم.»

او ادامه داد: «ما همه متعهد هستیم که به کار فشرده برای خارج کردن آنان ادامه دهیم.»

آخرین پرواز نظامی آمریکا نیمه‌شب دوشنبه در فرودگاه کابل صورت گرفت و سفارت آمریکا در کابل در وبسایت خود اعلام کرد که فعالیت‌های خود را از روز سه‌شنبه به حالت تعلیق در می‌آورد و کارهای مربوطه را از سفارت دوحه در قطر دنبال می‌کند.

طی دو هفته اخیر بیش از ۱۲۳ هزار نفر که بخش عمده آنان را پرسنل دیپلماتیک کشورهای متحد آمریکا و همچنین افغان‌های همکار با آنان را تشکیل می‌دادند، از افغانستان خارج شدند.

 

واکنش دیگر کشورها

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه تاکید کرد که فرودگاه کابل برای افغانستان «اهمیت بنیادین» دارد تا بتوان کمک‌های پزشکی و بشردوستانه مورد نیاز را به این کشور ارسال کرد.

همزمان دولت بریتانیا اعلام کرد تعداد بریتانیایی‌هایی که نتوانستند از افغانستان خارج شوند «چند صد نفر» است. 

دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا گفت از ابتدای ماه آوریل تاکنون حدود پنج هزار بریتانیایی از افغانستان خارج شدند. به گفته او فقط طی دو هفته اخیر، بریتانیا حدود پانزده هزار نفر از جمله گروهی از افغان‌ها را از افغانستان خارج کرد.

چین و ایران نیز از خروج آمریکا از افغانستان استقبال کردند. سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری گفت این خروج اجازه می‌دهد افغانستان «صفحه جدیدی» را بگشاید. 

جشن در کابل و قندهار و درگیری‌ها در پنجشیر

در حالی که طالبان خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان را به ویژه در کابل و قندهار دو مقر اصلی طالبان جشن گرفته، اما همزمان نیروهای این گروه در حال جنگ با شبه‌نظامیان مخالف خود، جبهه ملی مقاومت به رهبری احمد مسعود، در دره پنجشیر واقع در شمال کابل هستند.

فهیم دشتی سخنگوی جبهه ملی مقاومت روز سه‌شنبه گفت طالبان به ورودی غربی دره پنجشیر حمله کردند و در این درگیری‌ها دست‌کم هفت طالب کشته شدند.

بسم الله محمدی، یکی دیگر از نمایندگان این جنبش گفت که طالبان با تلفات زیاد مجبور به عقب‌نشینی شدند.

با وجود سقوط کابل به دست طالبان در دو هفته پیش، ولایت‌های پنجشیر و بغلان هنوز در برابر طالبان مقاومت می‌کنند.

در دیگر نقاط افغانستان نیز نگرانی‌هایی از اعمال مجدد قوانین سختگیرانه طالبان افزایش یافته است. طالبان در دوران حکومت پیشین خود بر افغانستان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، قرائتی سختگیرانه از اسلام را به اجرا گذاشته بود.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More