شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ: امیدوارم مبادله زندانیان زمینه آتش‌بس در افغانستان را فراهم کند

دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا، با ستایش از مبادله زندانیان طالبان و استادان دانشگاه آمریکایی، می‌گوید امیدوار است که این امر به موارد بهتری، ازجمله آتش‌بس که به جنگ طولانی در افغانستان پایان می‌دهد، بینجامد.

رییس‌ جمهوری آمریکا پنج‌شنبه شب ۲۹ عقرب/آبان، در توییتی نوشت: «ما در جشن رهایی کوین کینگ و تیم ویکس که در اسارت طالبان بودند، به خانواده‌های آن‌ها می‌پیوندیم.»

دونالد ترامپ در این توییت از اشرف غنی، رییس‌ جمهوری افغانستان، قدردانی کرده و مبادله زندانیان را اقدامی شجاعانه توصیف کرده است.

دونالد ترامپ در این توییت ابراز امیدواری کرده است که این امر، یعنی مبادله سه زندانی طالبان با دو تن از استادان دانشگاه آمریکایی، به موارد بهتری در روند صلح، ازجمله آتش‌بس که به جنگ طولانی در افغانستان پایان می‌دهد، منجر شود.

بیش از دو ماه قبل، در ۱۶ سنبله/شهریور، دونالد ترامپ با انتشار رشته توییتی، لغو دیدار با رهبران طالبان و رییس‌ جمهوری افغانستان را که قرار بود در نشستی سری در کمپ‌ دیوید انجام شود، اعلام کرد و مذاکرات آمریکا با طالبان را که در آستانه توافق بود، متوقف کرد.

رییس‌ جمهوری آمریکا، مذاکرات این کشور با طالبان را پس از یک حمله انفجاری گروه طالبان در کابل، متوقف کرد. در حمله طالبان، ۱۱ تن به شمول یک سرباز آمریکایی کشته شدند.

ترامپ با لغو مذاکرات، خطاب به طالبان گفته بود که اگر این گروه «نمی‌تواند بر سر آتش‌بس در جریان مذاکرات صلح توافق کند، آن‌ها قدرت مذاکره برای رسیدن به یک توافق معنادار را نیز ندارند».

اشرف غنی، رییس‌ جمهوری افغانستان در ۲۱ آبان‌ماه، انس حقانی، مالی خان و حافظ رشید، سه تن از اعضای برجسته طالبان/شبکه حقانی را به‌خاطر شروع مذاکرات مستقیم دولت با طالبان و در مقابل رهایی استادان دانشگاه آمریکایی که طالبان در سال ۱۳۹۵ در کابل آن‌ها را ربوده بودند، از زندان رها کرد.

در سه ماه گذشته این دومین توییت دونالد ترامپ درمورد مذاکرات صلح افغانستان است.

این درحالی است که به‌رغم رهایی زندانیان ارشد طالبان ازسوی دولت به هدف شروع مذاکرات مستقیم و با وجود استقبال بین‌المللی از مبادله زندانیان، طالبان مذاکرات رو در رو و مستقیم با دولت افغانستان را رد کرده است. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، در توییتی گزارش رسانه‌ها مبنی‌بر رهایی سه زندانی این گروه به‌خاطر آغاز مذاکرات مستقیم میان دولت و طالبان را رد کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More