شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برادر اشرف غنی به طالبان پیوست؛ ملا برادر وارد کابل شد

 

نزدیک به یک هفته پس از سقوط کابل به دست طالبان، ملا عبدالغنی برادر، از بنیانگذاران و همچنین رییس دفتر سیاسی این گروه وارد کابل شد؛ همزمان طالبان با انتشار ویدیویی از پیوستن برادر اشرف غنی به این گروه خبر داد.

طالبان روز شنبه ۳۰ مرداد با انتشار ویدیویی اعلام کرد که حشمت غنی احمدزی، برادر رییس جمهور برکنار شده افغانستان، حمایت خود از این گروه را اعلام کرده است.

در ویدیوی کوتاهی که طالبان منتشر کرده، شماری از مقام‌های این گروه از جمله خلیل‌الرحمان حقانی در کنار او ایستاده‌اند و او را می‌بوسند.

خلیل‌الرحمان حقانی، یکی از رهبران شبکه حقانی که آمریکا به دلیل ارتباط او با القاعده جایزه‌ای برای دستگیری‌اش تعیین کرده، ظاهرا روز جمعه وارد کابل شد و بنابر گزارش‌ها، از سوی طالبان به عنوان مسئول تامین امنیت کابل تعیین شده است.

در تحولی دیگر، منابع افغانستان‌اینترنشنال از کابل خبر دادند که صبح شنبه دست‌کم ۱۵۰ شهروند هندی از نزدیکی فرودگاه کابل ربوده شده‌اند.

هنوز جزییاتی از این خبر گزارش نشده و طالبان یا هیچ گروه دیگر مسئولیت آن را به عهده نگرفته است.

 

ورود ملا برادر به کابل

روز شنبه همچنین ملا عبدالغنی برادر، از بنیانگذاران، رییس دفتر سیاسی و نفر دوم طالبان، وارد کابل شد.

یک مقام ارشد طالبان به خبرگزاری فرانسه گفت: «او در کابل خواهد بود تا با مقام‌‌های جهادی [طالبان] و مقام‌های سیاسی برای ایجاد یک دولت فراگیر دیدار کند.»

ملا برادر که پیشتر در دوحه، پایتخت قطر، مستقر بود روز سه‌شنبه، دو روز پس از تصرف کابل از سوی طالبان، همراه با یک هیات از قطر به افغانستان رفت و وارد شهر قندهار شد.

ملا عبدالغنی برادر به همراه ملاعمر از بنیانگذاران طالبان به شمار می‌رود.

او چند روز پیش در پیامی تبریک ویدیویی گفته بود: «تصور نمی‌کردیم پیروزی به این زودی به دست آید.»

بنابر آخرین گزارش‌ها از کابل، اوضاع در فرودگاه کابل همچنان با آشفتگی همراه است و ده‌ها هزار شهروند افغان نومیدانه به دنبال ترک کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، همچنان شمار زیادی از شهروندان افغانستان که برای آمریکا کار کرده‌اند و دارای ویزای مهاجرت ویژه هستند نتوانسته‌اند از افغانستان خارج شوند.

تا صبح شنبه برای ساعات متوالی پروازی از فرودگاه کابل برنخاست. پیشتر خبرگزاری‌ها گزارش داده بودند ظرفیت پایگاه‌های آمریکا در خلیج فارس پر شده است.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More