شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بایدن: برای ملت‌سازی به افغانستان نرفتیم، پشت تصمیم برای خروج از این کشورمی‌ایستم

 

جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده، در سخنرانی خود درباره تحولات اخیر افغانستان از تصمیم خود برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور دفاع کرد. او افزود ایالات متحده برای «ملت‌سازی» و ایجاد «یک دموکراسی واحد» به افغانستان نرفته بود.

بایدن در سخنرانی دوشنبه خود در کاخ سفید با بیان اینکه پشت تصمیمش برای خروج از افغانستان می‌ایستد، گفت اگر افغانستان الان نتواند در برابر طالبان مقاومت کند، هیچ شانسی نیست که ۱ سال، ۵ سال یا ۲۰ سال دیگر حضور آمریکا در آنجا تفاوتی ایجاد کند.

او با افزودن اینکه هدف کشورش در افغانستان شکست عاملان حملات ۱۱ سپتامبر بود، تاکید کرد: «ماموریت ما در افغانستان جلوگیری از هرگونه حمله از این کشور به ایالات متحده بود و اکنون تهدیدهای تروریستی علیه ایالات متحده کاهش یافته است.»

رییس جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه در حال حاضر تهدیدهای امنیتی در افغانستان علیه آمریکا کاهش یافته، گفت: «به همراه تیم امنیت ملی از نزدیک تحولات افغانستان را رصد می‌کنیم، تا درباره نحوه واکنش به وضعیت موجود، از جمله فروپاشی ناگهانی دولت این کشور تصمیم‌گیری کنیم.»

بایدن گفت: «ما حضور القاعده را در افغانستان به شدت کاهش دادیم. ما هیچ‌وقت جستجو برای یافتن اسامه بن لادن را کنار نگذاشتیم و بالاخره او را یافتیم.»

رییس‌جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه اگر طالبان به شهروندان ایالات‌متحده حمله کند، پاسخ واشینگتن سریع خواهد بود، گفت: «آمریکا اگر لازم باشد، با قدرت ویرانگر از مردم خود دفاع می‌کند.»

بایدن ادامه داد: «عملکرد دولت افغانستان باعث شد آمریکا نتواند از این کشور خروج سازمان‌یافته‌ای داشته باشد.»

او با تاکید بر اینکه «هدف آمریکا در افغانستان هیچ‌گاه ملت‌سازی نبود،» گفت: «می‌دانم تصمیم من برای خروج آمریکا از افغانستان با انتقاد مواجه خواهد شد، اما من این تصمیم را بر عهده رییس‌جمهوری بعدی نخواهم گذاشت.»

او افزود: «من از نیروهای آمریکا نخواهم خواست برای همیشه در جنگ داخلی یک کشور بجنگند. سربازان آمریکایی نمی‌توانند و نباید در جنگی بجنگند و کشته شوند که نیروهای افغان حاضر نیستند برای خودشان بجنگند.»

بایدن با اشاره به هزینه آمریکا برای آموزش و تجهیز ارتش افغانستان گفت: «ما به نیروهای افغان هر ابزاری را که نیاز داشتند دادیم، حقوق آنها را پرداخت کردیم و جنگنده هوایی به آنها دادیم که طالبان ندارد. ما به آنها هر فرصتی دادیم تا آینده خود را تعیین کنند. چیزی که ما نمی‌توانیم به آنها بدهیم اراده مبارزه برای آینده است.»

او خاطرنشان کرد: «برای روسیه و چین، هیچ چیز خوشایندتر از این نیست که آمریکا بخواهد برای همیشه، میلیاردها دلار برای حفظ امنیت افغانستان هزینه کند.»

بایدن افزود: «این اتفاق [تسلط طالبان بر کشور] سریع‌تر از آن‌چه انتظار داشتیم رخ داد. چرا؟ رهبران افغان تسلیم شدند و کشور را ترک کردند و نیروهای آنها نجنگیدند.»

رییس‌جمهوری آمریکا گفت: «در عین حال باید بگویم رویدادهای کنونی بسیار دردناک‌اند و آنچه در افغانستان شاهدیم قلب انسان را جریحه‌دار می‌کند. ما همچنان به تلاش خود برای حمایت از دیپلماسی منطقه‌ای، حقوق بشر و حقوق زنان افغانستان ادامه می‌دهیم.»

او همچنین گفت سفارت آمریکا در افغانستان «با امنیت» بسته شده و دیپلمات‌ها به جای امن منتقل شده‌اند. او گفت: «ظرف چند روز آینده هزاران شهروند آمریکایی در افغانستان را منتقل می‌کنیم.»

رییس جمهوری آمریکا پس از سخنرانی درباره‌ بحران افغانستان، کاخ سفید را ترک کرد و به کمپ دیوید، استراحت‌گاه رییس جمهوری ایالات متحده، بازگشت.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More