شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران ارسال سلاح به گروه طالبان را تکذیب کرد

 

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه ایران در نخستین اظهاراتش، ارسال سلاح از سوی جمهوری اسلامی به گروه طالبان در افغانستان را تکذیب کرد.

سعید خطیب‌زاده، در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا در خصوص ارسال سلاح از سوی ایران به طالبان گفته است: «آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد نتیجه جنگ‌افروزی و مداخلات آمریکا در امور افغانستان است.»

 

 

سعید خطیب‌زاده دیروز شنبه ۲۶ اسد/مردادماه، به جای عباس موسوی کارش را به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه ایران آغاز کرد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه ۲۷ مرداد ماه گفته است: «اتهامات وارده از سوی وزیر امور خارجه ایالات متحده، نوعی فرافکنی و تلاش برای انحراف افکار عمومی مردم افغانستان از کمک‌های واشینگتن به داعش است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در حالی ارسال سلاح به گروه طالبان را تکذیب کرد که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته گفته بود که ایران هنوز در حال ارسال اسلحه به طالبان در افغانستان است.

سعید خطیب‌زاده ضمن تکذیب سخنان مایک پمپئو گفته است «آمریکا هنوز پاسخی به خواسته‌های افکار عمومی در مورد هویت هلیکوپترهایی که برای کمک به داعش در حریم هوایی تحت پوشش ناتو در افغانستان به پرواز درمی‌آیند، نداده است.»

این اولین‌بار نیست که جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا متهم به حمایت نظامی از طالبان می‌شود. پیش از این، وزارت دفاع آمریکا گفته بود، ایران با حمایت از طالبان به این گروه اسلحه، آموزش و پول می‌دهد.

پنتاگون در اواخر آبان ماه سال گذشته در گزارشی اعلام کرد، ایران ضمن پشتیبانی از طالبان برای مقابله با نفوذ آمریکا در افغانستان، از اهداف دیگری از جمله مبارزه با شاخه خراسان داعش در این کشور نیز استفاده می‌کند.

سخنگوی پنتاگون گفته بود، پشتیبانی ایران از طالبان علاوه بر آموزش تاکتیک‌های واحد کوچک و استفاده از سیستم سلاح، شامل سلاح‌های کوچک، مواد منفجره، خمپاره، راکت، مسلسل‌های سنگین و موشک‌های ۱۰۷ میلی متری است.

علی‌رغم ادعای مکرر آمریکا در خصوصی کمک‌های نظامی ایران به گروه طالبان، جمهوری اسلامی تنها به روابط سیاسی-دیپلماتیک خود با گروه طالبان اذعان کرده است.

حسن روحانی، رییس‌ جمهوری اسلامی ایران نیز در آخرین گفت‌وگوی تلفنی با رییس‌جمهوری افغانستان، از گفت‌وگوهای صلح به رهبری دولت افغانستان حمایت کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More