شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انفجار در ولایت غور ده‌ها کشته و مجروح بر جا گذاشت

طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله/کشور افغانستان، اعلام کرد در اثر انفجار ماشین بمب‌گذاری‌شده در نزدیکی فرماندهی پلیس در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور، دست‌کم ۱۲ تن کشته و ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

عارف عابر، سخنگوی والی غور، به ایران اینترنشنال گفت حوالی ساعت یازده امروز ۲۷ میزان/مهر، یک ماشین بمب‌گذاری‌شده در نزدیکی فرماندهی پلیس ولایت غور منفجر شد. او گفت در این انفجار، ۱۰ تن کشته و بیش از ۷۰ تن دیگر مجروح شدند و در ادامه افزود به‌دلیل شدت انفجار، آمار تلفات احتمالا تغییر می‌کند.

سخنگوی والی غور انفجار روز یکشنبه را «مهیب» توصیف کرد و گفت بیشتر کشته‌شدگان و زخمی‌ها غیرنظامی‌اند و در اثر شدت انفجار، ساختمان‌های زیادی تخریب و به مردم خسارت‌های مالی سنگینی وارد شده است.

غور از ولایت‌های مرکزی و به‌نسبت ناامن افغانستان است. گروه طالبان در بخش‌هایی از این ولایت فعالیت دارند و هر‌از‌گاهی با نظامیان دولت و نیروی خیزش مردمی در این ولایت درگیر می‌شوند.

با گذشت چند ساعت از انفجار، تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته اما سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفته است «گروه طالبان مسئول این جنایت‌اند». طارق آرین این حادثه را «تروریستی و جنایت بزرگ و عمل نابخشودنی» خواند.

 

 

عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه افغانستان، که به منظور رسیدن به اجماع منطقه‌ای برای صلح این کشور، امروز در راس هیاتی دولتی، به ایران سفر کرده است، با انتشار بیانیه‌ای، انفجار در شهر فیروزکوه را تروریستی خواند و گفت: «اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که سوگمندانه اکثر قربانیان این رویداد غم‌انگیز، غیر‌نظامیان و مردم بی‌گناه بودند. هرگونه حمله به جان غیرنظامیان و ارتکاب قتل و خون‌ریزی خلاف موازین اسلامی، انسانی و اخلاقی بوده و در هیچ آیینی جواز ندارد.»

عبدالله در ادامه افزود: «در حالی‌که گفت‌وگوهای صلح در دوحه جریان دارد، چنین حملاتی خشونت و مغایر اصل تعهد به صلح و پایان جنگ از راه گفت‌وگو است.» رییس شورای مصالحه افغانستان تاکید کرد افزایش حملات تروریستی و خشونت‌ها در این کشور روند مذاکرات صلح را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد‌. او ابراز امیدواری کرد طرف‌های درگیر جنگ، به‌ویژه گروه طالبان، حسن نیتشان برای صلح و راه‌حل مسالمت‌آمیز را در عمل ثابت کنند و به گفته او، «از کشتار غیرنظامیان در کشور دست بردارند».  

با گذشت یک ماه از شروع مذاکرات صلح بین‌افغانی در قطر، تیم‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان تاکنون روی دستورالعمل مذاکرات به توافق نرسیده‌اند. گفت‌وگوهای صلح افغانستان در دوحه به‌آهستگی جریان دارد اما هم‌زمان خشونت‌ها در کشور افزایش یافته است.  

در پی تشدید خشونت‌ها، زلمی خلیل‌زاد در رشته توییتی نوشت پس از چند دیدار با طالبان در دوحه، «توافق کردیم که در مطابقت جدی با تطبیق تمام عناصر توافق‌نامه ایالات متحده و طالبان و تمام تعهدات ارائه‌شده، اقدامات را دوباره مرتب سازیم». خلیل‌زاد این توافق را به معنی کاهش شمار عملیات‌ها خواند و افزود: «در حال حاضر، شمار زیادی از افغان‌ها می‌میرند. با دوباره مرتب ساختن، ما انتظار داریم که این رقم به‌گونه‌ای قابل‌ملاحظه کاهش یابد.»

نماینده ویژه آمریکا افزایش حملات را تایید کرد و آن را تهدیدی برای صلح افغانستان و هشداری برای مردم افغانستان و حامیان منطقه‌‌ای و بین‌المللی این کشور خواند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More