شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۸ افغانستان

انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۸ افغانستان در ششم میزان/مهر برگزار می‌شود.

۱۳ نامزد در این انتخابات با یکدیگر رقابت خواهند کرد و برای شرکت در آن، بیش از ۹ میلیون نفر در افغانستان ثبت‌نام کرده‌اند که یک‌سوم آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.

آخرین گزارش‌ها و یادداشت‌های اختصاصی ایران اینترنشنال در رابطه با انتخابات ۹۸ افغانستان را  در این صفحه دنبال کنید.

 

ویژه برنامه پوشش انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

 

 

انتخابات افغانستان؛ آنچه باید بدانید

 

از زمان سقوط حکومت طالبان، این چهارمین‌بار است که برای تعیین رییس‌ جمهوری در افغانستان انتخابات برگزار می‌شود.

چهارمین انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان به‌دلیل طولانی شدن جنگ، تصمیم آمریکا برای ترک افغانستان، نیرومندتر شدن طالبان خصوصا از نظر سیاسی و چندپارچگی سیاسی، از حساسیت بیشتری برخوردار شده است.

 

ویژه برنامه پوشش انتخابات ریاست جمهوری افغانستان یک روز مانده به انتخابات

 

 

آمادگی نیروهای امنیتی افغانستان در یک روز پیش از انتخابات

 

 

برای نخستین بار کمیسیون انتخابات افغانستان، انتخابات ریاست جمهوری این کشور را با سیستم بایومتریک برگزار می‌کند

 

 

مشارکت و امیدواری شهروندان افغانستان در انتخابات آتی

 

 

طالبان و تقلب، دشمنان اصلی دموکراسی

 

در بامداد روز شنبه (۶ میزان/مهر) یک‌بار دیگر شاهد تجلی اراده مردم برای حمایت از دموکراسی و مردم‌سالاری خواهیم بود. در تمام دوره‌هایی که انتخابات برگزار شده است، مردم درمورد طالبان و تقلب، اظهار ترس و نگرانی کرده‌اند. همه انتخابات‌های گذشته با رویدادهای امنیتی همراه بوده است. طالبان همواره هم برنامه‌ کارزارهای انتخاباتی و هم پروسه روز رای‌دهی را هدف قرار داده‌اند.

در این دور هم به‌رغم تهدید طالبان، مردم در همه ولایت‌ها به صحنه آمدند. حتی به‌رغم رویدادهای تروریستی در کابل و پروان و برخی ولایت‌های دیگر، کارزارهای انتخاباتی متوقف نشد.

پس از طالبان، تقلب نیز یک چالش اصلی در برابر دموکراسی و انتخابات به‌شمار می‌رود. کمیسیون انتخابات به‌رغم صرف یک‌میلیارد دلار از آغاز تا اکنون، هنوز فاقد زیرساخت‌ها و تاسیسات لازم برای مدیریت این پروسه مهم و ملی است. 

 

چند و چون انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

 

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شنبه، ۶ میزان/ مهر، از ساعت ۷ صبح تا ۳ بعدازظهر در میانه تهدیدهای امنیتی برگزار می‌شود. در این نوشته به ابعاد مختلف این رای‌گیری سرنوشت‌ساز می‌پردازیم.

 

اژدهای خاموش تقلب در انتخابات افغانستان

 

تنش‌ها و اختلافات پساانتخاباتی در افغانستان موضوع تازه‌ای نیست. سخن از تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ و اختلافات نامزدها برسر نتیجه نهایی انتخابات موجب شد آمریکا و سازمان ملل متحد دست به‌کار شوند و در نهایت با پادرمیانی جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا، دولت وحدت ملی در این کشور شکل گرفت.

تکرار این سناریو امسال هم خیلی محتمل است.

 

یادداشت‌های انتخابات ۹۸ از کابل- دو



تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سایه نگرانی‌های امنیتی اما با حضور گسترده مردم پایان یافت. هرچند این کارزارها در آغاز به دلیل ادامه گ‍فت‌وگوهای صلح میان آمریکا و طالبان گرم نبود اما روی هم رفته با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات و لغو گفت‌وگوها جان گرفت. در این مدت، نامزدها کوشیدند خود را تثبیت کنند. از میان ۱۴ نفر، تعدادی توانستند به شماری از ولایت‌ها سفر و با مردم از نزدیک دیدار کنند. پررنگ‌ترین کارزارها در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از  آن محمد اشرف غنی، رییس‌جمهوری و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت بود.



 

گفتگوی هارون نجفی‌زاده خبرنگار ایران اینترنشنال با شاه‌حسین مرتضوی، مشاور ارشد رییس جمهوری افغانستان

 

 

یادداشت‌های انتخابات ۹۸ از کابل- یک

 

افغانستان آبستن یک تحول مهم سیاسی است و تا سه روز دیگر سرنوشت‌سازترین انتخابات ریاست جمهوری خود را برگزار می‌کند. انتخابات بیش از آن‌که رقابتی میان ۱۵ نامزد باشد، به آزمون بزرگی برای نجات جمهوریت افغانستان در برابر امارت اسلامی طالبان بدل شده است.

به‌نظر می‌رسد افغانستان با سه سناریوی عمده روبه‌روست.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More