شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

امرالله صالح: عاملان قتل یما سیاوش بازداشت شدند

 

پنج ماه پس از ترور یما سیاوش، خبرنگار شناخته شده و مجری پیشین برنامه‌های سیاسی تلویزیون طلوع‌نیوز افغانستان، امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری اعلام کرد که پلیس کابل عاملان قتل یما سیاوش را بازداشت کرده‌ است.

امرالله صالح روز چهارشنبه ۱۸حمل/فروردین در رشته توییتی نوشت که یک گروه ۱۱ نفری طالبان که مسئول بمب‌گذاری‌ها و قتل یما سیاوش بودند، از سوی پلیس کابل بازداشت شده‌اند. او گفت ازاین افراد ده‌ها مین مغناطیسی نیز به دست آمده است. اما امرالله صالح در خصوص زمان این بازداشت جزئیاتی ارائه نکرده است.

داود سیاوش، پدر یما سیاوش در واکنش به بازداشت عاملان قتل فرزندش در توییتی، آن را «دومین دروغ» حکومت دانسته است.

 

 

در ۱۷ ماه عقرب/آبان سال گذشته، یما سیاوش، مشاور رسانه‌‌ای بانک مرکزی، احمدالله انس، معاون اجرایی این بانک و امین‌الله رضایی، راننده خودرو آنها در نتیجه انفجار بمب مغناطیسی در شهر کابل کشته شدند.

دو ماه پس از این حادثه، مسعود اندرابی، وزیر پیشین امور داخله/کشور از بازداشت سه نفر به اتهام دست داشتن در حادثه قتل یما سیاوش خبر داد.

امرالله صالح در توییتی جداگانه‌  گفت که بخش مطبوعات و روابط عمومی دفتر او آماده است تا زمینه دسترسی نهادهای مدنی، رسانه‌ها و نهاد‌های مدافع حقوق بشر را به پرونده بازداشت عاملان قتل یما سیاوش فراهم کند.

معاون ریاست جمهوری تصریح کرده است که بازداشت‌شدگان به دست داشتن در قتل سیاوش اعتراف کرده‌اند.

 

 

با آنکه مقام‌های دولت افغانستان گروه طالبان را عامل ترور یما سیاوش می‌داند اما طالبان مسئولیت قتل این خبرنگار را به عهده نگرفته است.

خانواده یما سیاوش کشته شدن قتل این خبرنگار را مرموز می‌داند و اقدامات حکومت برای بررسی قتل فرزندش را ناکافی خوانده و همواره خواهان بررسی این حادثه توسط هیات بی‌طرف بین‌المللی شده است. در ماه‌های گذشته خانواده یما سیاوش دوبار به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کردند و خواستار بررسی این حادثه شدند. شماری از فرهنگیان و روزنامه‌نگاران افغانستان نیز با امضای طوماری از سازمان ملل خواستند این حادثه را به گونه جدی بررسی کند.

امرالله صالح در این مورد گفت که خانواده یما سیاوش خواهان جهانی شدن این جنایت هولناک شده بود و اکنون شواهد لازم در اختیار آن‌ها قرار دارد و دولت افغانستان آماده است «درامر دادخواهی به این خانواده دردمند و تمام خانواده‌های دردمند که آرزوی دعوای حق‌العبد دارند، یاری رسانیم.»

پیش از این، پدر یما سیاوش از عدم همکاری مسئولان بانک مرکزی انتقاد کرد. او گفته بود که باید دوربین‌های مدار بسته بانک، دوربین‌های امنیتی و همچنین دستگاه ردیاب خودرو حامل یما سیاوش بررسی و در اختیار آنها قرار داده شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More