شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

امرالله صالح: طالبان مانند ملخ حمله می‌کنند و مانند ملخ می‌میرند

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، دوشنبه ۲۱ میزان/ مهر، در یادداشتی به‌نسبت تند نوشت طالبان مانند ملخ حمله می‌کنند و مانند ملخ می‌میرند، گویا روبات‌هایی‌اند در پیکر انسان.

او در این یادداشت نوشت عمده‌ترین دلایل افزایش حملات خونبار طالبان به مردم افغانستان فهم نادرست «این گروه جهل و وحشت» از تحول‌های سیاسی و بیرونی است و طالبان اراده‌ ملی را دست‌کم می‌گیرند و با برداشت نادرست از روند صلح، دست به حملات زیادی زده‌اند.

معاون ریاست جمهوری افغانستان در ادامه افزود طالب هیچ سود استراتژیک و سیاسی از این حملات خونین نخواهد برد زیرا به گفته او، کاربرد خشونت به‌عنوان ابزار سیاسی منفور و مردود است.

امرالله صالح در حالی از حملات خونین طالبان انتقاد کرده است که طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله/کشور افغانستان، دیشب اعلام کرد نیروهای امنیتی در پاسخ به حملات تهاجمی «طالبان تروریست»، در ولسوالی ناوه و نهرسراج ولایت هلمند، ۷۱ تن از افراد طالبان را کشتند.

به گفته امرالله صالح، طالبان آتش‌بس را مرگ سیاسی خویش می‌پندارند و فکر می‌کنند «با کشتار بی‌حساب، مردم را تشنه آرامش گورستان‌گونه‌ دهه‌ ۹۰ میلادی می‌سازند». او در ادامه افزود: «برای شکستن این طرز فکر که بر پایه انسان‌کشی استوار است، متاسفانه مقطع دیگری از بحران را تجربه خواهیم کرد.»

مقام‌های دولت افغانستان و نیز گروه طالبان در حالی به جنگ رسانه‌ای روی آورده‌اند که مذاکرات صلح بین‌افغانی در دوحه، پایتخت قطر، عملا به بن‌بست خورده است. گروه طالبان از دو مورد پیشنهادی برای تدوین دستورالعمل مذاکرات کوتاه نیامدند و کماکان روی اساس قرار دادن توافق‌نامه دوحه برای مذاکرات بین‌افغانی و نیز مذهب حنفی به‌عنوان تنها مرجع حل اختلاف‌ها، تاکید می‌کنند.

شنبه هفته جاری، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، گفت  هیات طالبان اصرار دارند موافقت‌نامه بین آمریکا و طالبان مبنا و مرجع باشد، در حالی که دولت پیشنهاد کرده‌ است مبنا قرآن و سنت یا شریعت باشد و طالبان اکنون برای قدرت، از شریعت هم شانه خالی می‌کنند.

گروه طالبان در پاسخ به این پیشنهاد دولت، گفته‌اند هدف حکومت از ارائه این پیشنهاد، این است که «پیمان دوحه را که کاملا در مطابقت با آیات قرآنی و احادیث نبوی انجام یافته و در نتیجه آن، به اشغال شوم خارجی‌ها نقطه پایان گذاشته است، مختل و بی‌ارزش بسازند». طالبان تصریح کردند: «اگر امارت اسلامی بدون پیمان دوحه، راه دیگری را بپذیرد، به معنای این خواهد بود که امارت اسلامی از پیمان امضا‌شده با اشغال‌گران خارجی منصرف می‌شود و این کار به‌جای حل مشکلات افغانستان، موانع دیگری را به میان می‌آورد و به کامیابی تاریخی افغان‌ها صدمه می‌زند.»

امرالله صالح در یادداشت یاد‌شده نوشت شکست طالب حتمی است زیرا به گفته او، نه امکان تحمیل روش طالبانی با زور بر مردم و جامعه کثرت‌گرای افغانستان ممکن است و نه طالب‌ها برنامه سیاسی‌ای دارند که مردم به آن دل ببندند.

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان بار دیگر تاکید کرد طالبان ابزار دست پاکستان و وظیفه‌اش به‌عنوان ابزار تامین منافع همسایه کنترل خاک افغانستان است و این گروه برای مردم هیچ اهمیتی قائل نیستند. به گفته امرالله صالح، «جامعه تا اکنون برای مرگ هیچ طالب نگریسته است و نخواهد گریست. طالب خود نیز به مرگ خویش نگریسته است و نخواهد گریست، چون رشته احساس در این گروه خنثی و خفه است».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More