شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

امرالله صالح خواستار اعدام بازداشت‌شدگان ترورهای هدفمند شد

در پی افزایش بی‌سابقه بمب‌گذاری‌ها و ترورهای هدفمند در افغانستان، امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری، گفت یکی از اساسی‌ترین دلایل افزایش ترورها در شهرهای بزرگ افغانستان این است که زندانیان طالبان فکر می‌کنند در هر صورت عفو می‌شوند و جزای اعمال خود را نمی‌بینند. معاون اول رییس‌جمهوری گفت یکی از راه‌حل‌های اساسی برای کاهش ترورها، «اعدام شماری از دستگیر‌شدگان» است.

معاون رییس‌جمهوری رو‌ز دوشنبه ۲۹ جدی/دی، در یادداشت‌های روزانه نشست‌های امنیتی موسوم به «شش‌و‌نیم»، با اشاره به کشته شدن دو تن از قاضی‌های دادگاه عالی، گفت قاضی قدسیه عضو ریاست تحقیقات و مطالعات دادگاه عالی و قاضی ذکیه عضو دیوان تجارتی دادگاه عالی بودند که صبح یکشنبه در راه محل کار، با شلیک تفنگچه/سلاح کمری در کابل کشته شدند.

امرالله صالح تاکید کرد عاملان ترورها و «دستگیر‌شدگان باید اعدام شوند تا درس عبرت برای متباقی» باشد. او در ادامه افزود دستگیر‌شدگان «بلبل‌گونه اعتراف می‌کنند ولی تمام امیدشان این است که روزی بدون مجازات رها می‌شوند. این معضل باید حل گردد و این یکی از نکات اساسی خواهد بود که من در جلسه شورای عالی حاکمیت قانون مطرح خواهم ساخت. تروریست که دستگیر می‌شود باید اعدام گردد».

امرالله صالح در حالی خواستار اعدام عاملان ترورهای هدفمند شده است که پارسال، اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، در مصاحبه‌ای اعلام کرد بر اساس قانون جزا، حکم اعدام به حبس ابد کاهش می‌یابد.

هم‌زمان با تاکید معاون اول ریاست‌جمهوری بر صدور حکم اعدام برای بازداشت‌شدگان و عاملان ترورهای هدفمند، صبح روز دوشنبه دو انفجار جداگانه در شهر کابل رخ داد. بنا بر اعلام فرماندهی پلیس کابل، انفجار نخست در ناحیه ششم و انفجار دوم در ناحیه یازدهم کابل رخ داد. در ناحیه ششم، یک خودرو وزارت مخابرات هدف انفجار بمب قرار گرفت و در ناحیه یازدهم، خودرو حامل ابراهیم عاصم، رییس کمیته مردمی و سیاسی روند سبز افغانستان به رهبری امرالله صالح، هدف انفجار بمب قرار گرفت. به گفته پلیس، این انفجارها تلفاتی در پی نداشته است.

دولت افغانستان در سال جاری خورشیدی برای شروع مذاکرات صلح با گروه طالبان، بیش از پنج هزار زندانی طالبان شامل «چهارصد زندانی خطرناک» را آزاد کرد. در پی این اقدام، مذاکرات صلح بین‌افغانی آغاز و اکنون، وارد مرحله دوم شده اما خشونت‌ها کاهش نیافته است. مقام‌های دولت از جمله امرالله صالح بارها اعلام کرده‌اند که زندانیان طالبان پس از آزادی از زندان، بار دیگر به میدان‌های جنگ بازمی‌گردند و شماری از آن‌ها در درگیری با نیروهای امنیتی بازداشت مجدد یا کشته شده‌اند.

از سوی دیگر، رییس‌جمهوری افغانستان امسال برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، دستور آزادی حدود ده هزار زندانی دیگر را صادر کرد. اما امرالله صالح دیروز یکشنبه گفت که او از آزادی زندانیان به‌خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا پشیمان است.

امرالله صالح دیروز گفت: «متاسفانه شماری از مجرمین متکرر که وضعیت را در شماری از نواحی کابل خراب ساخته‌اند همان‌هایی‌اند که به بهانه کرونا، عفو شدند. من از این عفو پشیمان و نادم استم.» امرالله صالح تصریح کرد که آن‌ زمان، خطر ویروس کرونا را درست درک نکردیم و ترس ما این بود که زندان به محل مرگ‌های جمعی تبدیل شود.

در حالی که جنگ، وقوع انفجارها و ترورهای هدفمند شدت گرفته است، دور دوم مذاکرات صلح بین‌افغانی در قطر به‌کندی جریان دارد و دیروز یکشنبه، روسای تیم‌های مذاکره‌کننده دولت و طالبان پس از مدت‌ها، در قطر دیدار کردند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More