شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

امرالله صالح به‌طور موقت مسئولیت امنیت کابل را بر عهده گرفت

به‌دنبال افزایش جرایم و انتقادهای گسترده باشندگان/ساکنان پایتخت، امرالله صالح، معاون اول ریاست‌ جمهوری افغانستان، مسئولیت رسیدگی به مسائل امنیتی کابل را به‌طور موقت بر عهده گرفت.

امرالله صالح اعلام کرد به توصیه اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، از شنبه ۲۶ میزان/مهر، مسئولیت رسیدگی به مسائل امنیتی کابل را به‌مدت چند هفته بر عهده می‌گیرد. او گفت: «من در راه تطبیق قانون و به‌خاطر تامین امنیت مردم، چیزی به اسم مصلحت، از هیچ نوع آن، و ترحم بر جنایتکار را در قاموس خویش ندارم.»

معاون اول رییس‌جمهوری تصریح کرده است که کابل را مانند کف دست خود می‌شناسد و به مردم اطمینان داده است: «فهرست دزد‌ها، اوباش‌ها، مردم‌آزارها، باجگیرها، قانون‌گریزها، غاصبان املاک عامه و مردم، مجرمین متکرر که زیر پوشش فعالیت دارند و زورگویان به‌ظاهر قانون‌پسند، همه و همه از قبل ترتیب گردیده است.» او در ادامه افزود تمام وظایف و مسئولیت‌های دیگرش را به روال سابق انجام خواهد شد.

صالح از مردم خواسته است با نیروهای امنیتی با اعتماد و اطمینان همکاری کنند و از هر راهی که می‌توانند اطلاعات را به شخص او برسانند. به گفته او، تقویت بیشتر نهادهای امنیتی افغانستان و نزدیک‌سازی آن‌ها به لایه‌های مختلف جامعه بخش دیگر این برنامه است.

افزایش جرایم و سرقت‌های مسلحانه در کابل به معضلی برای مقام‌های ارشد حکومت تبدیل شده است، به‌گونه‌ای که دیروز اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، در نشست امنیتی از تیم امنیتی کابل خواست که برای مقابله با جرایم، اقدامی جدی و عاجل صورت دهند.

تیم امنیتی کابل در گزارشی به رییس‌جمهوری، از بازداشت ده‌ها تن از مجرمان در شهر کابل خبر دادند و گفتند ۱۷۳ تن از مظنونان با همکاری مردم در چارچوب میثاق امنیتی، به پلیس معرفی شدند، ۶۹ میثاق تازه به امضا رسیده، ۳۰۰ دوربین امنیتی در نقاط مختلف کابل نصب شده و ۶۱۰ مظنون به ارتکاب جرایم و فعالیت‌های تروریستی بازداشت شده‌اند.

اشرف غنی در این نشست امنیتی تاکید کرد باید امنیت روانی مردم تامین شود و در تامین امنیت کابل از فناوری لازم استفاده و میثاق امنیتی به‌صورت درست عملی شود، تقسیم کار صورت گیرد و همچنین، در روند پلیس کابل تغییر اساسی ایجاد شود تا با ابعاد مختلف جرایم مبارزه شود. رییس‌جمهوری افغانستان به تیم امنیتی کابل دستور داده است تا به جلوگیری از غصب زمین توجه ویژه داشته باشند و برای تامین امنیت ولسوالی‌های کابل اقدام جدی صورت دهند.

مسعود اندرابی، سرپرست وزارت امور داخله/کشور افغانستان اخیرا به پلیس کابل دستور داده است به مجرمان شلیک مستقیم کنند و با کسانی که مقاومت مسلحانه می‌‌کنند قاطعانه برخورد کنند. او تاکید کرده است که هیچ ماموری به‌دلیل شلیک به مجرمان به دادستانی معرفی نخواهد شد.

امرالله صالح زمانی که پیش از انتخابات ریاست جمهوری پارسال مدتی کوتاه سرپرستی وزارت کشور افغانستان را بر عهده داشت، گفته بود پلیس حق شلیک مستقیم به مجرم را دارد؛ آن زمان امنیت کابل بهبود نسبی یافت.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More