شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

امرالله صالح از کشته شدن و بازداشت دو تن دیگر از طراحان حمله به دانشگاه کابل خبر داد

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان، گفت یکی دیگر از طراحان حمله به دانشگاه کابل در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شد و عضو سوم آن بازداشت شد و به کابل منتقل می‌شود.

معاون اول ریاست‌جمهوری دوشنبه ۲۶ عقرب/آبان در یادداشتی نوشت احمد، عضو دوم هسته حمله به دانشگاه کابل که به ولایت پکتیا در شرق افغانستان رفته بود، در درگیری با نیروهای امنیتی کشته و عضو سوم این گروه بازداشت شده است و به کابل منتقل می‌شود.

شنبه هفته جاری، امرالله صالح از بازداشت فردی به اسم عادل، از طراحان حمله به دانشگاه کابل، خبر داد.

پس از این‌که سازمان امنیت ملی افغانستان عادل را بازداشت کرد، او در ویدیویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، اعتراف کرده است با فردی به اسم محمد، سرکرده نظامی در مناطق جنوبی افغانستان، مدت‌ها قبل در کابل دیدار و برنامه حمله به دانشگاه کابل را طراحی کرده بودند. عادل در این ویدیو جریان حمله به دانشگاه کابل را توضیح می‌دهد و می‌گوید آن‌ها یک ماه قبل از حمله، به دانشگاه کابل می‌روند و منطقه را از نزدیک بررسی می‌کنند. به گفته عادل، دو تن دیگر به نام‌های انس پنجشیری و طارق خراسانی، که نزد محمد آموزش نظامی می‌دیدند، با همکاری او و محمد، از منطقه چها‌ر‌راهی بتخاک به نزدیکی دانشگاه منتقل شدند.

عادل در ادامه افزود محمد وسایل نظامی را آماده کرده بود و به انس پنجشیری و طارق خراسانی آموزش نظامی می‌داد. بنا بر اعتراف عادل، او با همراهی محمد این دو مهاجم را تا نزدیکی دانشگاه کابل برده بود.

داعش مسئولیت حمله به دانشگاه کابل را بر عهده گرفت و اسم مهاجمان را «انس‌البنشیری و طارق الخراسانی» عنوان کرد، هرچند وزارت امور داخله/کشور افغانستان تعداد مهاجمان را سه تن اعلام کرد.

امرالله صالح ضمن اعلام کشته شدن یک نفر و بازداشت عضو دیگر گروه طراح حمله به دانشگاه کابل، گفت پرونده حمله به دانشگاه کابل به‌سرعت در حال پیشرفت است.

معاون رییس‌جمهوری به نقل از عادل، افزود: «آن‌ها ده روز قبل از حمله، دانشگاه کابل را بررسی کرده و متوجه شده بودند که آدم‌هایی با سر‌و‌وضع شهری و بهتر در دروازه ورودی دانشگاه مورد شک قرار نمی‌گیرند و بازرسی جدی نمی‌شوند. به همین دلیل، آن‌ها با پوشیدن لباس‌های همنوع با دانشجویان شیک‌پوش، یکی پی دیگر داخل می‌شوند و بیک‌های‌شان بازرسی نمی‌شود.» صالح در ادامه افزود: «قرار این بوده که اگر بیک نفر اول (مهاجم) بازرسی شود، نفر دوم باید پلیس را با شلیک تفنگچه عاجل از پا درآورد.»

به گفته معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان، هویت مهاجمان انتحاری به دانشگاه کابل نیز افشا شده است و خانواده‌شان زیر نظارت ریاست عمومی امنیت ملی/استخبارات قرار دارند و جزئیات آن در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

مقام‌های دولت افغانستان گروه طالبان و شاخه شبکه حقانی را عامل حمله به دانشگاه کابل می‌دانند و بیانیه داعش را جعلی خواندند. به گفته معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان، داعش بدون طالبان توان عملیات ندارد.

با وجود این، گروه طالبان دیروز سخنان مقام‌های دولت افغانستان مبنی بر بازداشت یکی از عاملان حمله به دانشگاه کابل را که به شبکه حقانی نسبت داد شد، تکذیب کرد. سخنگوی طالبان حمله به دانشگاه کابل را کار مشترک حکومت افغانستان و داعش خواند.

در مقایسه با حملات مشابه پیشین گذشته، این نخستین‌ بار است که حکومت افغانستان حمله به دانشگاه کابل را به‌صورت جدی پیگیری کرده و در کمتر از یک ماه، دو تن از طراحان این حمله را بازداشت و یکی از آنان را کشته است.

به گزارش رسانه‌ها، ۳۵ نفر در حمله به دانشگاه کابل کشته و ۴۰ تن دیگر زخمی شدند. این حمله با محکومیت ملی و بین‌المللی مواجه شد و واکنش‌های گسترده‌ای برانگیخت.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More