شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افغانستان خطرناک‌ترین کشور برای کودکان

سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان می‌گوید که افغانستان یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای کودکان است.

نزدیک به یک سوم تلفات غیرنظامیان در افغانستان در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ کودک بوده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، سال گذشته مرگ‌بارترین سال برای کودکان در افغانستان بود. در سال ۲۰۱۸ در افغانستان، مرگ حدود ۹۲۷ کودک در جنگ، ثبت شده است.

براساس گزارش سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان، در دو سال گذشته، از هر ۱۰ کودک کشته‌شده در جنگ افغانستان، ۸ کودک قربانی سلاح‌های انفجاری شده است.

پژوهش تازه دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان نشان می‌دهد که کودکان دو برابر بزرگ‌سالان در معرض خطر مرگ‌ومیر ناشی از حمله با راکت، نارنجک و خمپاره‌ها قرار می‌گیرند.

سازمان حمایت از کودکان، به عنوان یک اقدام عملی روز پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت، از یک کتاب جدید رونمایی می‌کند. این کتاب برای پزشکان و جراحان است که کودکان زخمی را درمان می‌کنند. در حال حاضر، رهنمودهای منتشرشده در این کتاب، در حالی عملی شدن در سوریه است و انتظار می‌رود که سال آینده کتاب در افغانستان نیز توزیع شود.

اونو وان مانن، رییس موسسه بین‌المللی حمایت از کودکان در افغانستان، می‌گوید: «قوانین بین‌المللی بسیار واضح می‌گوید هر کس مسئولیت دارد تلاش کند تا کودکان در جریان جنگ مصون باشند. اما هر سال هزاران کودک افغان در اثر سلاح‌های انفجاری، به دست گروه‌های درگیر در افغانستان کشته می‌شوند.»

او می‌افزاید: «گروه‌های مسلح، حکومت و نیروهای بین‌المللی باید اصول اخلاقی را برای محافظت کودکان در نظر بگیرند.»

سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان، از حکومت افغانستان، جامعه بین‌المللی و نهادهای حامی کودکان می‌خواهد کودکانی را که از جنگ آسیب دیده‌اند، مورد محافظت قرار دهند.

این سازمان در یک بسته پیشنهادی از دولت افغانستان، جامعه جهانی و گروه‌های مخالف می‌خواهد تا اطمینان دهند که کودکان از انفجار و حملات مصون بمانند.

افغانستان، یمن، سوریه، نیجریه و عراق به ترتیب از جمله کشورهای خطرناک برای کودکان اعلام شده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More