شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش ۴۷ درصدی تلفات غیرنظامی در افغانستان

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با انتشار گزارش جدید میزان تلفات غیرنظامیان، اعلام کرد در صورتی که خشونت‌ها فوری متوقف نشود، تلفات افراد غیرنظامی ممکن است به بالاترین سطح برسد. 

بنابر گزارش جدید یوناما، در شش ماهه اول سال جاری میلادی، ۵۱۸۳ غیرنظامی در جنگ‌های مسلحانه کشته و زخمی شده‌اند. این رقم نشان‌ می‌دهد که تلفات غیرنظامیان نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده است. 

یوناما اعلام کرده است در صورت ادامه روند خشونت‌ها، ممکن است آمار تلفات غیرنظامیان در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به بالاترین رقم از زمان شروع ثبت تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۰۹ برسد.  

براساس این گزارش، در شش ماه گذشته، ۱۶۵۹ غیرنظامی کشته و ۳۲۵۴ تن دیگر زخمی شده‌اند. در این گزارش آمده است که تلفات غیرنظامیان پس از ماه مه و با آغاز خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان در نتیجه تشدید حملات طالبان افزایش یافته است. در این گزارش آمده است بیشتر غیرنظامیان در ماه‌های مه و ژوئن کشته و زخمی شده‌اند و شمار تلفات غیرنظامیان در این دو ماه برابر با رقم کل تلفات در چهار ماه قبلی است. 

یوناما تاکید کرد که در ماه مه و ژوئن ۳۲۹۲ نفر کشته و زخمی شده‌اند و این رقم بالاترین شمار تلفات غیرنظامیان از سال ۲۰۰۹ تاکنون است. 

دبرا لاینز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان، گفت: «من از طالبان و رهبران افغانستان خواهش می‌کنم روند ناخوشایند و وحشتناک درگیری و آثار مخرب آن بر افراد غیرنظامی را در نظر بگیرند. این گزارش هشدار واضحی است که اگر جلو خشونت‌های فزاینده گرفته نشود، شمار بی‌سابقه‌ای از افراد غیرنظامی افغان در سال جاری کشته و معلول می‌شوند.» 

نماینده سازمان ملل، که ریاست یوناما را نیز بر عهده دارد، از طالبان و رهبران افغانستان خواست تلاش‌های خود در مذاکره را افزایش دهند و جلو «جنگ افغان در برابر افغان» را بگیرند. او خطاب به رهبران دو طرف گفت: «از مردم افغانستان محافظت و آن‌ها را به آینده بهتر امیدوار کنید.» 

به گزارش یوناما، اکثر تلفات در مرگبارترین ماه‌های مه و ژوئن خارج از شهرها و در مناطقِ به‌نسبت کم‌جمعیت رخ داده است. سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از این روند، گفت اگر درگیری‌های نظامی در شهرها صورت بگیرد، پیامدهایش برای غیرنظامیان می‌تواند «فاجعه‌بار» باشد. 

یوناما اعلام کرده است نیمی از تلفات غیرنظامیان در شش ماه گذشته، زنان و کودکان بوده‌اند، ۳۲ درصد تلفات غیرنظامی کودک و ۱۴ درصد زن بوده‌اند. 

 

 

عاملان تلفات غیرنظامیان 

به گزارش یوناما، عناصر مخالف دولت مسئول ۶۴ درصد تلفات افراد غیرنظامی‌اند که از این رقم، طالبان عامل ۳۹ درصد و داعش عامل ۹ درصد تلفات‌اند. مسئولیت ۱۶ درصد تلفات نیز به عناصر نامشخص مخالف دولت نسبت داده شده است. نیروهای طرفدار دولت مسئول ۲۵ درصد تلفات افرادی غیرنظامی‌اند. نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان عامل  ۲۳ درصدند و ۲ درصد تلفات نیز به گروه‌های مسلح طرفدار دولت یا نیروهای نامشخص طرفدار دولت نسبت داده شده است. 

استفاده گسترده عناصر مخالف دولت از مواد تعبیه‌شده انفجاری، درگیری‌های زمینی بین طرف‌ها، اقدام عناصر مخالف دولت به قتل‌های هدفمند و حملات نیروی هوایی افغانستان از مهم‌ترین عوامل تلفات غیرنظامیان است. 

یوناما تاکید کرده است که گروه داعش مسئولیت بیشتر حملات عمدی فرقه‌گرایانه علیه اقلیت مذهبی شیعه را که بیشتر آن‌ها از قوم هزاره‌اند بر عهده گرفته است. یوناما از اول ژانویه تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱، بیست حمله به شهروندان شیعه/هزاره را ثبت کرده است که ۱۴۳ کشته و ۳۵۷ زخمی در پی داشته‌اند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More