شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش ۲۱ درصدی صادرات افغانستان به هند

 

سفارت افغانستان در دهلی اعلام کرد که صادرات این کشور در سال جاری میلادی به هند ۲۱ درصد افزایش داشته است.

طاهر قادری، کاردار سفارت افغانستان در دهلی در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال گفت که ارزش صادرات افغانستان به هند در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ به ۵۳۰ میلیون دلار رسیده است. در حالی‌که این رقم در سال‌ ۲۰۱۸-۲۰۱۹، ۴۳۵ میلیون دلار بود.

هفته گذشته، اتاق تجارت و صنایع افغانستان از کاهش صادرات این کشور به پاکستان خبر داد و اعلام کرد که صادرات افغانستان به هند از سال ۲۰۱۶ به این طرف دو برابر افزایش یافته است.

طاهر قادری، کاردار سفارت افغانستان در دهلی، دلایل افزایش صادرات این کشور به هند را مسیرهای متعدد عنوان کرد و گفت، بازرگانان افغانستان از پنج مسیر شامل بندر واگه از طریق پاکستان، دهلیز هوایی، بندر ناواشیوا، بندر موندرا و چابهار استفاده می‌کنند که از این میان دهلیز هوایی، واگه و چابهار مهم‌ترین مسیرهای انتقال محصولات صادراتی افغانستان به هند هستند.

اقلام صادراتی افغانستان به هند زیاد است اما ده قلم عمده از جمله محصولات مهم افغانستان به هند به شمار می‌رود. قادری گفت که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، ارزش صادرات دارویی گیاهی هینگ یا آنقوزه  ۱۳۵ میلیون دلار، کشمش دومین محصول پرفروش به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار، انجیر ۱۰۴ میلیون دلار و پسته ۳۱ میلیون دلار بوده است. زعفران، پیاز، مغز بادام، میوه‌های تازه و قالین از دیگر محصولات عمده صادراتی افغانستان به هند است.

طاهر قادری، هند را یکی از مقاصد عمده صادرات و بازار مناسب برای محصولات افغانستان خواند و گفت که از سال ۲۰۱۹، قبل از شیوع ویروس کرونا، شاهد برگزاری سه نمایشگاه بزرگ محصولات افغانستان در هند بودیم. به گفته‌ کاردار سفارت افغانستان، این نمایشگاه‌ها برای تبلیغ محصولات افغانستان موثر واقع شده است.

او گفت با وجود شیوع ویروس کرونا، محصولات صادراتی افغانستان آن‌چنان متضرر نشده است و چرخه صادراتی افغانستان از نظر زمانی از ماه‌های اوت و سپتامبر شروع می‌شود. به گفته طاهر قادری، در جریان قرنطینه، افغانستان صادرات نداشته و فصل صادرات از ماه‌های اوت و سپتامبر شروع می‌شود. بندر واگه و دهلیز هوایی باز شده و بندر چابهار اگرچه باز بود اکنون محدودیت‌های آن کمتر شده است.

دولت افغانستان امیدوار است که در آینده نزدیک، ارزش تجارتی میان هند و افغانستان افزایش یابد و به رقم تعیین شده دو میلیارد دلار برسد. طاهر قادری گفت که هدف تعیین شده تنها صادرات افغانستان نیست بلکه تجارت دوجانبه است.

کاردار سفارت افغانستان همچنین گفت که دو کشور در حال ایجاد یک اتاق مشترک است که قرار بود کار آن در بهار سال جاری آغاز شود اما به دلیل بیماری همه گیر کرونا به تاخیر افتاد. طاهر قادری، هند را بزرگ‌ترین بازار برای صادرات افغانستان بر شمرد و افزود که این کشور پرجمعیت به افغانستان نزدیک است، مسیرهای متعدد دارد و هزینه‌های انتقال محصولات نیز کمتر است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More