شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعلام تصمیم نهایی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان تصمیم نهایی خود را در مورد شکایت‌ها و اعتراض نامزدان ریاست‌جمهوری افغانستان از جمله در خصوص ۳۰۰ هزار رای جنجالی اعلام کرد.

آرای مشکوک

زهره بیان شینواری، رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی روز چهارشنبه در نشستی خبری گفت، ۱۳۷ هزار ۳۳۰ رای مشکوک مربوط به ۴۵۶۵ محل رای‌دهی است و این محلات به دو بخش: ۱۴۶۶محل و ۳۰۹۷ محل تفکیک شده است. زهره بیان شینواری افزود که از مجموع ۳۰۹۷ محل که ده درصد آن شامل ۳۰۹ محل می‌شود به تفتیش ویژه می‌رود. خانم شینواری تصریح کرد، در صورتی که ۳۰۹ محل تفتیش شده دارای ۶۵ درصد معلومات بایومتریک، ژورنال و نتایج کاغذی باشد و این معیارها را تکمیل کرده باشد به تمام ۱۳۷ هزار ۶۳۰ رای اعتبار داده می‌شود. اما در صورتی که این محلات تفتیش شده ۳۵ درصد معیارهای فوق را تکمیل نکرده باشد تمام محلات مربوط به آرای ۱۳۷ هزار به تفیش ویژه خواهد رفت و تنها محلاتی که معیارها را تکمیل کرده باشد معتبر دانسته می‌شود.

آرای خارج از زمان

رییس کمیسیون شکایات گفت، ۱۰۲ هزار ۱۲ آرای خارج از زمان، مربوط ۷۳۵۴ محل رأی‌گیری می‌شود که از این میان ۱۵ درصد آن، شامل ۱۱۰۳ محل، به تفتیش ویژه می‌رود. خانم شینواری گفت این محلات باید دارای معلومات بایومتریک، ژورنال و نتایج کاغذی باشد و در صورتی که این محلات، ۶۵ درصد معیارهای فوق را تکمیل کرده باشد و دارای معلومات بایومتریک، ژورنال و نتایج کاغذی باشد به تمام ۱۰۲ رأی خارج از زمان اعتبار داده می‌شود. او افزود، در صورتی که محلات تفیش شده ۳۵ درصد معیارها را تکمیل نکرده باشد تمام ۱۰۲ هزار رای باطل خواهد شد.

آرای غیربایومتریک

رییس کمیسیون شکایات در مورد ۲۴۲۳ محل رأی گیری که نظر به شکایات نامزدان فاقد آرای بایومتریک است گفت که از مجموع این محلات، ۲۹۸ محل به بازشماری مجدد می‌رود. به گفته خانم شینواری، در صورتی که آرای این محلات معیارهای لازم را مطابق به دستورالعمل‌ها داشته باشد، اعتبار داشته می‌شود و در صورت فقدان معیارهای مذکور، باطل می‌شود.

تفاوت آرا از یک تا پنج

زهره بیان شینواری در مورد اعتراض نامزدان مبنی بر تفاوت آرا میان نتایج کاغدی و معلومات بایومتریک گفت، اعضای کمیسیون در این زمینه با انعطاف‌پذیری تفاوت آرا از یک تا پنج را اعتبار داده است. او افزود، در صورتی که کمیسیون‌های ولایتی به گونه دیگر تصمیم گرفته باشد، تصامیم آنها لغو و تنها تصامیم کمیسیون شکایات مبنی بر تفیش و بازشماری مورد تایید است.

جریمه

رییس کمیسیون شکایات گفت، دو کارمند ولایتی کمیسیون انتخابات در ولایت پنجشیر جریمه نقدی شده است. خانم شینواری گفت، رییس امور انتخاباتی ولایت پنجشیر ده هزار افغانی و مدیر اداری آن ولایت پنج هزار افغانی جریمه نقدی شده است.

رییس کمیسیون شکایات گفت چهار محل رأی‌گیری در ولایت فاریاب باطل شده است.

زهره بیان شینواری گفت، کمیسیون شکایات ۲۲ هزار ۵۰۰ شکایت در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری را ثبت و به آن رسیدگی کرده است. ۱۶ هزار ۵۰۰ شکایت در مرحله ابتدایی توسط دفاتر ولایتی و بیش از ۶۲۰۰ شکایت استینافی توسط کمیسیون مرکزی شکایات مورد رسیدگی قرار گرفته است. او افزود، شکایت‌های استینافی مربوط به ۲۹ ولایت بود و در پنج ولایت؛ پروان، میدان وردک، جوزجان، بادغیس و تخار هیچ شکایت استینافی درج نشده است.

رییس کمیسیون شکایات اعلام کرد که این تصامیم نهایی است و کمیسیون انتخابات پس از بازشماری و تفیش محلات رای‌گیری، نتایج نهایی انتخابات را اعلام کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More