شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعلام آمادگی ایران برای تحقیقات مشترک با افغانستان در مورد کشته شدن مهاجران افغان

وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرده است که یک هیات مشترک از افغانستان و ایران برای دستیابی به حقیقت در مورد کشته شدن و «رفتار نادرست با مسافران افغان در امتداد مرز» دو کشور تشکیل می‌شود.

وزارت امور خارجه افغانستان سه‌شنبه ۱۶ ثور/اردیبهشت گفت: هارون چخانسوری، معاون سیاسی وزارت خارجه و سفیر این کشور در تهران از روز گذشته (۱۵ ثور/ اردیبهشت) با مسئولان دولت جمهوری اسلامی ایران به منظور آغاز تحقیقات، در تماس بوده است.

در اعلامیه وزارت خارجه افغانستان آمده است که «تقاضای افغانستان از جانب ایران این بود که هر دو طرف هرچه سریع‌تر تحقیقات را در این زمینه آغاز کنند تا مبنی بر یافته‌های این تحقیقات، تصمیم‌های لازم غرض اقدامات مقتضی اتخاذ شود.»

وزارت خارجه افغانستان گفته است که شب گذشته، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، طی یک تماس تلفنی رسمی به سفیر افغانستان در تهران، از آمادگی آن کشور برای انجام تحقیقات مشترک خبر داده است.

وزارت خارجه افغانستان گفته که جمهوری اسلامی ایران تعهد کرده است که امروز یادداشت رسمی در مورد جزئیات فنی تحقیقات مشترک را به سفارت افغانستان در تهران ارسال می‌کند.

وزارت خارجه افغانستان از آمادگی ایران برای تحقیقات مشترک استقبال کرده و افزوده است که منتظر دریافت یادداشت رسمی ایران است تا هرچه سریع‌تر تحقیقات آغاز شود.

براساس گزارش‌ها، شماری از کارگران افغان که جمعه شب ۱۲ اردیبهشت، به صورت غيرقانونی از مسیر دهنه‌ ذوالفقار وارد ايران شده بودند، از سوی مرزبانان ايرانى بازداشت شده‌اند.

رسانه‌های افغانستان به نقل از شاهدان عینی گزارش داده‌اند که مرزبانان ایرانی شهروندان افغانستان را مجبور کرده‌اند که خود را به آب اندازند. گفته می‌شود از میان ۵۶ نفر، ۲۳ تن از آن‌ها در آب غرق یا ناپدید شده‌اند.

الیس ویلز، معاون وزارت امور خارجه‌ آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی رفتار مرزبانان جمهوری اسلامی ایران با مهاجران افغانستان را «بی‌رحمانه و وحشتناک» خوانده و از آغاز تحقیقات وزارت خارجه افغانستان اعلام حمایت کرده و گفته است «کسانی که در چنین سوءاستفاده‌هایی مقصر شناخته می‌شوند باید پاسخگو باشند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More