شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراض دانش‌آموزان یک مدرسه در کابل؛ «ما معلم و کتاب می‌خواهیم»

 

صدها نفر از دانش‌آموزان یک مدرسه و شماری از ساکنان ناحیه سیزدهم شهر کابل، روز سه‌شنبه ۳۱ حمل/فروردین در یک گردهمایی نسبت به کمبود آموزگار و کتاب‌های درسی اعتراض کردند.

دانش‌آموزان مکتب/مدرسه فیض محمد کاتب واقع در غرب شهر کابل در گردهمایی امروز با حمل پلاکاردهای حاوی شعارهایی چون «وزیر صاحب! ما معلم می‌خواهیم»، «وزیر صاحب! ما کتاب می‌خواهیم» خواستار رفع مشکلات این مدرسه شدند. 

دانش‌آموزان و نیز اهالی شهرک اتفاق که در این اعتراض شرکت کرده بودند اعلام کردند که کمبود آموزگار و کتاب‌های درسی در مکاتب حوزه سیزدهم شهر کابل «بیداد می‌کند».

خانواده‌های دانش‌آموزان گفتند که کودکان آن‌ها هر روز با شوق و خوشحالی به مکتب می‌روند اما از آن‌جایی که در مکتب معلم و کتاب درسی وجود ندارد، دانش‌آموزان خسته و ناامید به خانه‌های خود بر‌می‌گردند.

به گفته اعتراض‌کنندگان، مدرسه فیض محمد کاتب در حدود ۹هزار دانش‌آموز دارد اما تشکیلات مدیریتی آن پانزده نفر است و این مدرسه با کمبود ۱۸۸ معلم و فقدان کتاب‌های درسی روبه‌رو است.

اعتراض‌کنندگان با انتشار اعلامیه‌ای،  خطاب به مسئولان وزارت معارف و ریاست معارف شهر کابل، گفتند که مطابق با دستور شریعت و حکم قانون اساسی افغانستان، همه شهروندان دارای حق آموزشی یکسان‌اند. دولت و وزارت معارف/آموزش و پرورش باید طبق قانون عمل کنند و خدمات آموزشی یکسانی ارائه کنند. در این اعلامیه آمده است که مسئولان وزارت معارف باید «از تبعیض آشکار در بین حوزه‌های آموزشی شهر کابل اجتناب کنند.» معترضان، تعلیم و تربیت را حق مشروع و قانونی همه شهروندان دانسته و گفتند که اگر حکومت و وزارت معارف به مشکلات آنها رسیدگی نکند، به اعتراض‌شان ادامه خواهند داد.

در سال‌های گذشته نیز این مدرسه به دلیل نداشتن ساختمان خبرساز شد. در گذشته، گزارش‌هایی از این مدرسه منتشر شد که نشان می‌داد دانش‌آموزان این مدرسه در پایتخت، زیر چادر و در فضای باز درس می‌خوانند. آن زمان این موضوع سبب اعتراض‌های گسترده شد.

مردم ناحیه سیزدهم شهر کابل، به ویژه خانواده‌های دانش‌آموزان مکتب فیض محمد کاتب امروز گفتند که آنها «خوشبختی و آبادانی کشور» را در آموزش و پرورش فرزندان خود می‌دانند و مطالبات آنها قانونی و مشروع است.

همزمان با اعتراض دانش‌آموزان در غرب شهر کابل، نادر نادری، رییس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری افغانستان امروز سه‌شنبه در مراسمی تحت عنوان «هفته حکومت‌داری و منابع بشری» که در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود، گفت که ۱۱ هزار آموزگار طی دو مرحله استخدام خواهد شد. به گفته نادر نادری، در مرحله اول پست‌های معلمی مربوط به ۲۱ ولایت کشور به رقابت گذاشته می‌شود و پست‌های معلمان سایر ولایت‌ها در مرحله بعدی اعلام خواهد شد. او گفت که تاکنون ۵۱ هزار معلم از طریق رقابت آزاد استخدام شده‌اند که ۳۰ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهد.

رییس‌جمهوری افغانستان نیز در اوایل ماه جاری با نواختن زنگ مدرسه گفت که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۱ هزار معلم جدید در سراسر کشور استخدام خواهد شد و حقوق معلمان نیز از شروع سال آموزشی افزایش پیدا می‌کند، به گفته او در اواسط سال جاری این وعده عملی خواهد شد. اشرف غنی همچنین گفت امسال برای یک هزار و۸۰۰  مکتب ساختمان جدید ساخته خواهد شد.

براساس اعلام وزارت معارف، سال گذشته بیش از ۹ میلیون دانش‌آموز در مکاتب این کشور درس می‌خواندند و قرار است امسال بیش از یک میلیون دانش‌آموز جدید  وارد مکتب‌‌ها شوند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More