شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراض‌های خیابانی علیه طالبان در افغانستان؛ چند معترض در اسدآباد کشته شدند

 

اعتراض‌های خیابانی علیه قدرت گرفتن طالبان افزایش یافته و روز پنجشنبه شماری از شهرهای مختلف افغانستان شاهد حضور معترضانی بود که پرچم این کشور را در دست داشتند. نیروهای طالبان دست‌کم در یک شهر به معترضان شلیک کردند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۲۸ مرداد با اشاره به افزایش اعتراض‌ها در شهرهای مختلف افغانستان، به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که نیروهای طالبان در اسدآباد، واقع در شرق این کشور، به سمت تظاهرات‌کنندگان شلیک کردند. با این حال به گزارش رویترز، مشخص نیست افراد به دلیل هجوم جمعیت کشته شدند یا تیراندازی.

 

 

 

همزمان یک مقام طالبان وعده رعایت شدن حقوق زنان در دولت آینده را تکرار کرد و یک مقام دیگر طالبان نیز گفت شهروندان افغان می‌توانند بدون مشکل از کشور خارج شوند.

روز پنجشنبه نیز تلاش برخی شهروندان افغانستان برای خروج از این کشور ادامه یافت و محوطه و اطراف فرودگاه کابل شاهد ازدحام و آشفتگی بود.

یک مقام طالبان به خبرگزاری رویترز گفت این گروه بر سر قول خود درباره خروج امن اتباع خارجی از افغانستان باقی است و «خروج افغان‌ها» نیز بی‌مشکل است.

این مقام طالبان  که نامش ذکر نشده گفت: «ما از هر گونه خشونت و درگیری لفظی در فرودگاه بین افغان‌ها و خارجی‌ها با اعضای طالبان پرهیز می‌کنیم.»

به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل،۸۰ درصد از کسانی که در تلاش برای خروج سریع از افغانستان هستند را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

همچنین بنابر تصاویر و گزارش‌ها، برخی از شهروندان افغانستان تلاش می‌کنند کودکانشان را به نیروهای امنیتی بسپرند تا آنها را وارد فرودگاه کنند و به طریقی به خارج از کشور بفرستند.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا،‌ گفته است کشورش نمی‌تواند کودکان بدون همراه را خارج کند.

 

 

قرار است شورای حقوق بشر سازمان ملل هم نشست ویژه‌ای را در ارتباط با نگرانی‌های جدی حقوق بشری در افغانستان برگزار کند.

در همین حال یک مقام طالبان به رویترز گفت زنان و همچنین مقام‌های سابق در دولت آینده مورد مشورت قرار خواهند گرفت و به آن‌ها پست‌هایی پیشنهاد خواهد شد.

با این حال و به رغم وعده‌های مقام‌های طالبان که خواستار عدم ذکر نامشان هستند، نگرانی‌های جهانی ادامه دارد.

آنتونی بلینکن،‌ وزیر خارجه آمریکا، گفته است: «به همراه شرکای بین‌المللی خود از کسانی که در افغانستان قدرت و تسلط دارند می‌خواهیم که حفاظت از حقوق زنان و دختران حقوق آن‌ها را تضمین کنند.»

در همین حال به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، ملا هبت‌الله،‌ رهبر طالبان،‌ خواستار آزادی همه «زندانیان سیاسی» در سراسر افغانستان شده است.

 

استقبال متحدان منطقه‌ای از طالبان

افزایش نگرانی و هشدارهای مقام‌های اروپایی، آمریکا و سایر کشورها درباره وضعیت افغانستان در قالب بیانیه‌ها و سخنرانی‌ها ادامه دارد.

این در حالی است که چین،‌ ایران،‌ روسیه و ترکیه از مواضع طالبان استقبال می‌کنند.

روسیه از تغییر کردن طالبان گفته و ترکیه هم مواضع این گروه را «معتدل» خوانده است. رجب طیب اردوغان،‌رییس‌جمهور ترکیه،‌ گفته کشورش آماده همکاری با طالبان است.

در ایران هم مقام‌های رسمی در سخنرانی‌ها و مواضع با استفاده از عبارت «امارت اسلامی» به جای طالبان به قدرت‌گیری این گروه رسمیت ببخشند. از سویی مقام‌هایی از جمله ابراهیم رئیسی و علی شمخانی خروج آمریکا را «شکست» این کشور معرفی می‌کنند.

مواضع جمهوری اسلامی در این زمینه در رسانه‌های اجتماعی و از سوی برخی گروه‌های منتقد مورد اعتراض قرار گرفته است.

تعدادی از نواندیشان دینی به «اعتماد» جمهوری اسلامی به طالبان اعتراض کرده و جبهه ملی ایران هم تطهیر این گروه از سوی مقام‌های حکومت را «آزارنده و شرم‌آور» خوانده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More