شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اشرف غنی و عبدالله عبدالله در دو مراسم جداگانه سوگند ریاست‌جمهوری یاد کردند

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان که توسط کمیسیون انتخابات برنده انتخابات اعلام شد، برای دومین‌بار سوگند ریاست‌جمهوری را در ارگ ریاست‌جمهوری انجام داد. همزمان، عبدالله عبدالله، رییس‌ اجراییه حکومت که خود را برنده انتخابات می‌داند در قصر سپیدار در فاصله نزدیک به ارگ ریاست‌جمهوری سوگند ریاست‌جمهوری یاد کرد.

اشرف غنی توسط یوسف حلیم، قاضی‌القضات افغانستان و عبدالله عبدالله توسط مولوی شهزاده شاهد، عالم دینی سوگند ریاست‌جمهوری یاد کرد.

هارون چخانسوری، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان گفت، نمایندگان بیش از ۳۵ کشور و نهادهای بین‌المللی و ۱۷ تن از سیاستمداران پاکستان در مراسم تحلیف اشرف غنی شرکت کرده‌اند. زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، راس ویلسون، سرپرست سفارت آمریکا در کابل، اسکات میلر، فرمانده ناتو در افغانستان، تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، نیکلاس کی و نماینده غیرنظامی ناتو در  این کشور از جمله مهمانان خارجی بودند که در مراسم تحلیف اشرف غنی در ارگ ریاست‌جمهوری شرکت کردند.

اشرف غنی پس از انجام تحلیف، طی فرمانی، محمدیوسف غضنفر را به عنوان نماینده فوق‌العاده رییس جمهوری در امور اقتصادی تعیین کرد. یوسف غضنفر توسط رییس‌جمهوری غنی نیز به صورت جداگانه مراسم تحلیف را انجام داد.

عبدالله عبدالله پس از انجام مراسم تحلیف گفت، این‌بار اگر تحت هر نامی که نتایج انتخابات را می‌پذیرفتیم فاتحه دموکراسی در افغانستان خوانده می‌شد. او گفت تاریخ ورق خورده است و تیم ثبات و همگرایی حکومت همه شمول تشکیل خواهد داد. 

اشرف غنی نیز اعلام کرد که عصر تهدید پایان یافته است و آنچه ملت را متحد می‌کند وحدت است. اشرف غنی گفت، انتخابات به پایان رسیده و از حریفان دیروز خود می‌خواهم که دست به دست هم داده برای کشور خدمت کنند. اشرف غنی تصریح کرد که تا تشکیل حکومت جدید، کابینه فعلی تا دو هفته دیگر به کارش ادامه خواهد داد.  

عبدالله عبدالله گفت نیز اعلام کرد که حکومت همه شمول تشکیل خواهد داد و در راستای صلح کار خواهد کرد. او افزود، حکومت همه شمول، بدون قید و شرط با طالبان وارد مذاکره خواهد شد. عبدالله گفت آماده همکاری با کشورهای منطقه و جهان براساس اصل همکاری و احترام متقابل است. او اضافه کرد که افغانستان تا رسیدن به توسعه و خودکفایی به کمک‌های بین‌المللی نیاز دارد. 

اشرف غنی در سخنرانی خود اعلام کرد که هیات مذاکره کننده دولت تا فردا نهایی می‌شود. غنی همچنان گفت اگر صلح با طالبان مانع رشد داعش در افغانستان نشود این صلح شکننده خواهد بود و تصریح کرد که حمله داعش در ۱۶ اسفند بر مراسم بزرگداشت از عبدالعلی مزاری در غرب کابل نشان داد که میان طالبان و داعش همکاری نامرئی وجود دارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More