شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اشرف غنی: هیات مذاکره‌کننده دولت آماده شروع مذاکره با طالبان است

 

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، اعلام کرد که هیات مذاکره‌کننده دولت تا ۲۰ حوت/اسفند، آماده شروع مذاکرات مستقیم با گروه طالبان است.

رییس‌جمهوری افغانستان، امروز ۱۷ حوت/اسفند، در آغاز دومین سال کاری شورای ملی این کشور، گفت دولت آماده است تا بر پایه اصول پذیرفته‌شده، وارد مذاکرات صلح با طالبان شود، اما پنج هزار زندانی طالبان باید با طی روندی شفاف رها شوند و رهایی زندانیان باید ضمانت اجرایی داشته باشد تا این افراد مجددا به خشونت متوسل نشوند.

اشرف غنی گفت «تاکید و ایستادگی ما در روند صلح هرگز به معنای مخالفت تلقی نشود» و در ادامه افزود این ایستادگی ناشی از مسئولیتی است که در برابر مردم و قانون اساسی دارد.

او تصریح کرد که دولت متعهد است از بازگشت احتمالی جنگی ادامه‌دار و مهارناپذیر از سوی گروه‌های تروریستی و شبکه‌های قاچاق مواد مخدر را که در بیرون پناهگاه دارند، جلوگیری کند. اشرف غنی در ادامه افزود: «ما خواهان ضمانت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با شبکه‌های تروریستی بیرون‌مرزی هستیم.»

اشرف غنی گفت او به‌تنهایی صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد صلح را ندارد و دولت متعهد است تا مصوبه نهایی توافقنامه صلح با طالبان را برای تصویب به شورای ملی و در صورت نیاز، به لویه جرگه ارسال کند.

اشرف غنی کاهش خشونت، امضای توافقنامه آمریکا و طالبان و همچنین فراهم شدن زمینه آغاز مذاکرات مستقیم با طالبان را گامی مهم در روند صلح خواند اما افزود امضای توافقنامه میان آمریکا و طالبان با این‌که اقدامی مهم است، اما نکات عمده‌ای مانند اشاره نشدن به رابطه طالبان با کشور میزبان (پاکستان) و پناهگاه‌های بیرونی از مواردی است که در مذاکرات رو‌در‌رو با طالبان باید درباره‌اش صحبت شود.

رییس‌جمهوری افغانستان گفت پیشنهاد قبلی دولت مبنی بر مذاکرات بی‌قید‌و‌شرط با گروه طالبان، برقراری آتش‌بس سه‌روزه، آزادی نزدیک به ۹۰۰ طالب، رهایی انس حقانی و دو مقام ارشد دیگر طالبان و ده‌ها تن از زندانیان طالبان که در پنج سال گذشته، دولت در روزهای عید و مناسبت‌های ملی، به نشانه حسن‌نیت برای مذاکرات صلح از زندان رها کرده، حاکی از اراده و نیت دولت برای صلح است.

اشرف غنی در ادامه افزود هیات مذاکرات زیر چتر دولت با طالبان وارد مذاکره خواهد شد و در تعیین اعضای هیات، اثرگذاری، مشارکت، صلاحیت و معیارهایی مشخص در نظر گرفته خواهد شد. به گفته رییس‌جمهوری، اعضای هیات مذاکره‌کننده باید مدافع جمهوریت و حقوق اساسی مردم باشند و هفته گذشته، در مورد ساختاری در قالب شورای عالی مصالحه نیز بحث‌های صورت گرفته است. اشرف غنی از مجلس سنا و مجلس نمایندگان افغانستان خواست تا هفت تن شامل چهار مرد و سه زن را برای عضویت در شورای عالی مصالحه معرفی کنند.

رییس جمهور همچنان از شورای ملی خواست که دو عضو مجلس سنا شامل یک زن و یک مرد و ۵ عضو مجلس نمایندگان شامل دو زن و سه مرد را تا فردا به حکومت برای عضویت در شورای عالی مصالحه معرفی کند.

اما سهیل شاهین، سخنگوی طالبان، دیروز اعلام کرد در صورتی که محتوای توافقنامه اجرایی شود و زندانیان آزاد شوند، هیات مذاکره‌کننده طالبان و همچنین برنامه این گروه برای مذاکرات بین‌الافغانی آماده است. سخنگوی طالبان در توییتی نوشته است: «اگر مذاکرات از تاریخ یاد‌شده (۲۰ حوت/اسفند) به تعویق بیفتد، مسئولیت آن به دوش دیگران است.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More