شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اشرف غنی: نیروهای امنیتی جنگ را نباخته است

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان می‌گوید: ما خواهان جنگ نبودیم بلکه جنگ در این کشور تحمیلی بود و دشمنان افغانستان محاسبه غلط کرده بودند. 

رییس‌جمهوری افغانستان در سفری به شرق افغانستان در جمع مسئولان قول‌اردوی ۲۰۱ سیلاب گفت که دولت به صورت اساسی وارد مذاکرات صلح با طالبان می‌شود اما پس از ۲۰ سال جنگ، در قدم نخست نه دولت و نه طالبان به یکدیگر اعتماد ندارند. او افزود، حکومت نیت، اراده و هم توان آوردن صلح به افغانستان را دارد.

اشرف غنی خطاب به نیروهای امنیتی گفت، هیچ نگرانی نباید در میان نیروهای امنیتی و ارتش وجود داشته باشد زیرا هیچ نوع تقلیل و کاهشی در تشکیلات و امکانات نیروهای امنیتی افغانستان صورت نخواهد گرفت و پس از صلح، نقش نیروهای امنیتی به مراتب برازنده‌تر خواهد شد. اشرف غنی تصریح کرد که خطرات امنیتی با «یک روز صلح از بین نمی‌رود و هدف ما این است که نیروهای امنیتی افغانستان صدای شلیک گلوله و تفنگ را از افغانستان دور کند.»

غنی گفت، دشمن در جنگ رو در رو نتوانست نیروهای امنیتی را شکست دهد اما حالا می‌خواهند با تهدید روانی آنها را هدف قرار دهد. 

او افزود: «مردم، نیروهای امنیتی و دولت افغانستان در یک صف واحد هستند.»

اشرف غنی بدون اشاره به موضع تازه طالبان در مورد توقف حملات به نیروهای بین‌المللی و آمریکا و هدف قرار دادن مجدد نیروهای امنیتی این کشور گفت، «این چه جهادی است که می‌گویند، تعهد می‌کنیم و قسم  می‌خورند که به نیروهای خارجی حمله نمی‌کنیم اما افغان‌ و مسلمان را می‌کشیم؟»

براساس توافقنامه آمریکا و طالبان، طالبان به نیروهای آمریکا و ائتلاف بین‌المللی در افغانستان حمله نمی‌کنند و در مقابل قرار است تا چند روز آینده روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان آغاز شود. 

رییس‌جمهوری افغانستان از همکاران بین‌المللی افغانستان سپاسگزاری کرد و گفت، آنها در روزهای دشوار و سخت در کنار افغانستان شانه به شانه ایستادگی کرده‌اند و این امر مبتنی بر منافع و خطرات مشترک افغانستان و جامعه جهانی بوده است. او افزود، در سال ۲۰۱۴ نیز «می‌گفتند که با خروج ۱۵۰ هزار نیروی خارجی از افغانستان این کشور سقوط می‌کند اما نیروهای امنیتی توان شان را در دفاع از کشور ثابت کردند.»

اشرف غنی گفت، «نیروهای امنیتی افغانستان به هیچ صورت جنگ را نباخته است و دشمن نتوانست جمهوری اسلامی افغانستان را به مرحله سقوط برساند و نیروهای امنیتی مانع شکل‌گیری دو جغرافیای سیاسی در افغانستان شد.» 

او تصریح کرد که ارتش در سخت‌ترین شرایط وارد مسایل سیاسی مانند انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری این کشور نشده‌اند و سیاست ارتش سیاست ملی است نه سیاست قومی یا ولایتی.

براساس اعلامیه مشترک افغانستان با آمریکا و توافقنامه آمریکا با طالبان، قرار است مذاکرات مسقیم میان دولت و طالبان در ۲۰ حوت/اسفند برگزار شود. تا شروع مذاکرات، دولت ۵ هزار زندانی طالبان را باید آزاد کند و در مقابل، طالبان یک هزار زندانی دولت را رها خواهد کرد. 

رییس‌جمهوری افغانستان اما با رهایی زندانیان طالبان مخالفت کرده است. گروه طالبان نیز اعلام کرده‌اند که هفته کاهش خشونت در افغانستان به پایان رسیده و جنگجویان این گروه حملات نظامی‌شان را در مقابل نیروهای امنیتی افغانستان مجددا از سر می‌گیرد. 

اشرف غنی امروز گفت، دو و نیم میلیون افغان معتاد هستند و بدون اسم بردن از طالبان گفت، «بیایید برای مردم در مورد مواد مخدر جواب دهید.» غنی با یادآوری از شوراهای طالبان در کویته و میرانشاه پاکستان گفت، «اگر شما افغان هستید از پاکستان خارج شوید.» دفتر هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان و نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان امروز در واکنش به تصمیم تازه طالبان مبنی بر از سرگیری حملات به نیروهای افغان، خواستار ادامه کاهش خشونت در این کشور شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More