شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اشرف غنی: قطعنامه لویه‌‌جرگه سیاست صلح دولت است

لویه‌جرگه مشورتی صلح که دوشنبه هفته جاری(۹ثور/اردیبهشت) در کابل برگزار شد، امروز جمعه ۱۳ اردیبهشت، به پایان رسید. اعضای این نشست پس از پنج روز، یک قطع‌نامه ۲۳  ماده‌ای صادر کردند که در آن بر ضرورت حفظ نظام جمهوری اسلامی، آتش‌بس فوری میان طرف‌های درگیر و حفاظت از قانون اساسی در روند مصالحه با طالبان، تأکید کرده‌اند.

شرکت کنندگان در لویه‌جرگه مشورتی صلح در قطع‌نامۀ پایانی این نشست از دولت و گروه طالبان خواسته‌اند که «با شنیدن صدای اکثریت مطلق مردم افغانستان، آتش‌بس فوری و دایمی» را برقرار کنند. 

در این قطع‌نامه آمده که «برای احترام به اراده مردم، حرمت گذاشتن به ماه رمضان، اعتمادسازی و پایان دادن به تبلیغات منفی» این آتش‌بس از اول ماه رمضان امسال عملی گردد.

اعضای لویه‌جرگۀ مشورتی صلح در این قطع‌نامه به «حفظ قانون اساسی کنونی، نظام جمهوری اسلامی، حقوق اساسی شهروندان از جمله حقوق زنان، حق مشارکت سیاسی و مدنی، آزادی بیان و تضمین حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی و حفظ و تقویت نهادهای امنیتی» تأکید کرده است. در بخشی از این قطع‌نامه در مورد قانون اساسی افغانستان آمده که «در صورت لزوم، تعدیل برخی مواد قانون اساسی بر اساس میکانیزم‌های این قانون، بعد از توافق صلح» قابل اجرا خواهد بود.

در این قطع‌نامه از حکومت، احزاب و چهره‌های سیاسی خواسته شده که برای تقویت روند صلح «اجماع ملی و سیاسی داخلی را تقویت کنند» و موضع واحدی در مذاکرات صلح داشته باشند. به همین ترتیب، اعضای این نشست پیشنهاد کرده‌اند که کشورهای منطقه و شرکای بین‌المللی افغانستان سیاست شان را در مورد روند صلح با طالبان، با دولت افغانستان هماهنگ کنند. در این نشست تأکید شده که محور گفت‌وگوهای صلح باید به دست دولت افغانستان باشد.

اعضای لویه‌جرگۀ مشورتی صلح هم‌چنین خواستار «اصلاحات بنیادی» در شورای عالی صلح شده است. در این قطع‌نامه به دولت پیشنهاد شده که اعضای هیأت مذاکره‌کننده صلح دولت از میان شخصت‌های جهادی، ملی و نمایندگان اقلیت‌های مذهبی و قومی، زنان، جامعه مدنی و اقوام افغانستان تشکیل گردد. سقف اعضای آن، حداکثر 50 تن تعیین شده است.

 

آزادسازی ۱۷۵ زندانی طالب در ماه رمضان

محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، در سخنرانی اختتامیه‌اش در لویه‌جرگۀ مشورتی صلح خطاب به اعضای این نشست با اشاره به این که او «به اعضای جرگه یک چک سفید داده» وعده داد که پس از این، قطع‌نامه جرگه مشورتی صلح «نقشۀ راه و برنامه عمل دولت افغانستان در مذاکرات صلح خواهد بود».

رییس‌جمهور غنی به اعضای لویه‌جرگۀ مشورتی صلح تعهد سپرد که «تمام اقدامات اداری برای پیگیری و عملی‌سازی این قطع‌نامه روی دست گرفته خواهد شد.» اشرف غنی در بخش دیگری از سخنانش اعلان کرد که با فرا رسیدن ماه رمضان و «به نشانۀ حسن نیت» ۱۷۵ زندانی طالب را آزاد می‌کند».

غنی از طالبان خواست که به عنوان بخشی از دولت در توسعۀ برنامه‌های اقتصادی آن، همراه شود. او خواستار پایان جنگ و رنج مردم شد. اشرف غنی هم‌چنین از پاکستان خواست که «مناسبات تهدیدمحور» را بدل به «مناسبات صلح محور» کند و گفت که خواستار روابط صمیمانه با این کشور است.

رییس‌جمهوری افغانستان به مردم وعده سپرد که پس از برقراری صلح، هدیه او به مردم توسعه اقتصادی و «ختم خیرات خوری از کشورهای خارجی» خواهد بود.

 غنی برقراری آتش‌بس دایمی با طالبان را مشروط به پذیرش این خواسته از سوی طالبان کرد.

او تأکید کرد که «آتش‌بس یک طرفه نیست، اگر طالبان آتش‌بس خواستند ما حاضریم که روی جزئیات تکنیکی آن کار کنیم».

این نشست علی‌رغم مخالفت‌های بسیاری از چهره‌ها و جریان‌های سیاسی افغانستان، با حضور 3200 نفر برای پنج روز در کابل برگزار شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More