شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اشرف غنی فرمان رهایی ۵ هزار زندانی طالبان را صادر کرد

 

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، با وجود مخالفت شدید با آزادی ۵ هزار زندانی طالبان، فرمان عفو و رهایی زندانیان طالبان را امروز صادر کرد.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان گفته است اشرف غنی با هدف آغاز و انجام مذاکرات صلح میان جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان، فرمان عفو و رهایی زندانیان طالبان را صادر کرده است.

ارگ ریاست جمهوری، چهارشنبه ۲۱ اسفند/حوت، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «رهایی ۱۵۰۰ زندانی گروه طالبان به نشانه حسن نیت سر از ۲۴ حوت/اسفند سال روان آغاز گردد و هر روز به تعداد صد زندانی با درنظرداشت سن، وضعیت صحی و مدت باقی‌مانده حبس رها گردد.»

در بیانیه ارگ آمده است که پس از آغاز و در جریان مذاکرات مستقیم هیات منصوب دولت افغانستان با گروه طالبان، «در هر دو هفته ۵۰۰ زندانی مربوط به این گروه که مجموع آن به ۳۵۰۰ زندانی می‌رسد، مشروط بر این‌که سطح خشونت‌ها به‌طور چشمگیر کاهش یابد، رها گردند».

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان مسئول اجرا و تطبیق این فرمان است.

اشرف غنی یک روز پس از امضای توافقنامه آمریکا و طالبان، در ۱۱ اسفند، در نشستی خبری، با رهایی زندانیان طالبان مخالفت کرد و گفت: «هیچ نوع تعهدی برای رهایی ۵ هزار زندانی طالبان وجود ندارد. ما بارها این موضوع را به‌صورت شفاف با زلمی خلیل‌زاد و دیگر مقامات آمریکایی شریک ساختیم.»

اشرف غنی در این نشست گفت تقاضای رهایی زندانیان مطرح شده است اما این موضوع جزو برنامه مذاکرات مستقیم دولت افغانستان با طالبان است و نمی‌تواند به‌عنوان پیش‌شرط مطرح شود.

رییس‌جمهوری افغانستان رهایی زندانیان طالبان به نشانه حسن نیت را رد کرد و گفت حکومت در پنج سال گذشته، ۹۰۰ زندانی طالبان، از جمله انس حقانی و دو مقام ارشد طالبان، را به‌خاطر نشان دادن حسن نیت رها کرده است.

اشرف غنی با ابراز مخالفت با رهایی زندانیان طالبان، تصریح کرد که این حق قانونی و با صلاحدید مردم و دولت افغانستان است.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان، اعلام کرده است این گروه فهرست کامل ۵ هزار زندانی را به آمریکا تحویل داده است و کسی نباید این فهرست را «جعل» کند. سخنگوی طالبان در توییتی افزوده است «شرط ما این است که اگر این افراد در یک دشت یا در زندان‌ها» به طالبان تحویل داده می‌شوند، باید به تایید هیات نماینده این گروه برسد.

قرار بود مذاکرات مستقیم میان دولت و طالبان دیروز ۲۰ حوت/اسفند آغاز شود اما دولت افغانستان تاکنون هیات مذاکره‌کننده با طالبان را معرفی نکرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More